I dag er det slut med Irma-kæden for altid
En historisk dag.
Alt andet lige kan det ikke blive andet, når Irma-kæden for sidste gang holder åbent i sit efterhånden decimerede butiksnetværk.
138 års dagligvarehistorie slutter torsdag - men optrækket til denne dag har været kendt længe.
Det blev således meldt ud allerede 31. januar sidste år, at Irma-kæden skulle lukkes - men det er altså først nu, at de sidste rester af dagligvarekæden lægges i graven.
Det oplyser Coop til RetailNews - og bekræftes af Irma-direktør, Martin Brinch Jöhncke.
- Vi markerer den sidste Irma-butik ved Irma Svanemøllen torsdag kl. 10 med nedtagning af facadeskilt. Fredag 3. maj åbner Svanemøllen sammen med de øvrige seks sidste Irma-butikker som SuperBrugsen, fortæller Irma-direktøren til RetailNews.
'Big bang'
Planen er nemlig stadig at lancere åbningerne som et "big bang", sådan som Martin Brinch Jöhncke tidligere har forklaret det til RetailNews.
Men i stedet for nye Coop-butikker - kæden som blev lukket efter OK's milliardhandel med Coop - opstår Irma'erne i stedet altså som nye butikker i SuperBrugsen-kæden.
Udover de syv eksisterende Irma-butikker konverteres også de nuværende Coop-testbutikker i Hinnerup og Codanhus til SuperBrugsen-konceptet.
Følgende Irma'er bliver i stedet til nye SuperBrugsen-butikker
- Hørsholm Midtpunkt
- Søborg Hovedgade
- Ordrupvej
- Østerport St.
- Frederiksborggade
- Amager Center
- Svanemøllen
Kilde: Irma/Coop
Det har informationsdirektør Jens Juul Nielsen slået fast over for RetailNews tidligere.
Det sidste Irma-skilt fjernes altså klokken 10 torsdag formiddag - og "i løbet af torsdagen" får Irma Svanemøllen så sat sit SuperBrugsen-skilt op.
En lignende proces har Sjællandske Nyheder beskrevet for Irma Ordrupvej og Irma Hørsholm Midtpunkt. Disse er ligeledes en del af 'big bang'-åbningen fredag morgen - som bliver "med gode tilbud", konstaterer Martin Brinch Jöhncke.
Ikke slut med Irma-brand
Mens det altså lakker mod enden for Irma-kæden, lever Irma-brandet stadig i flere af Coop-koncernens butikker - og vil også gøre det i fremtiden.
Det har Martin Brinch Jöhncke tidligere slået fast over for RetailNews.
- Irma-aftrykket bliver forholdsvis stort. Ambitionen er at rulle Irma-varer ud til hele Danmark. Det har det ikke været før. Det er skelsættende, at der bliver langt flere kunder, der får adgang til Irma-varer, sagde han tilbage i februar.
Det er derfor planen, at mellem 250 og 300 Irma-varer skal fortsætte i SuperBrugsen- og Kvickly-regi.
Det er ifølge Irma-direktøren Irma-brandets værdi og position som premium-brand, der gør det aktuelt for Coop at videreføre Irma-varerne i koncernens øvrige kæder.
- Så alene af den grund kommer vi til at investere i Irma som brand, slog Martin Brinch Jöhncke fast.
RetailNews har samlet alle artikler fra de seneste dages dækning af Irma-kædens lukning i Danmark i temaet "Farvel til Irma-kæden". Det tema kan du som læser tilgå via linket nedenfor.
Artiklen er en del af temaet Farvel til Irma-kæden.