23948sdkhjf

Salling Group-direktør fastholder prisfokus, men han har ét forbehold

Salling Groups adm. direktør anerkender rykket mod discount i dagligvaremarkedet, men der skal også være plads til andet end pris som konkurrenceparameter

- Vi vil stadig have et stort fokus på pris.

Sådan siger Anders Hagh, adm. direktør i Salling Group, til RetailNews efter dagligvaregigantens regnskabsfremlæggelse for 2023 mandag formiddag. 

- Pris er stadig et fokus, men det skal åbnes op, så andre faktorer kommer i spil - så sortiment, inspiration og service vil vi også bringe i spil, tilføjer han. 

Salling Group

  • Salling Group er en dansk dagligvarekoncern.
  • Nuværende administrerende direktør er Anders Hagh - hans forgænger var Per Bank.
  • Salling Group driver supermarkeder, discountbutikker og hypermarkeder med butikkerne Netto, Føtex og Bilka.
  • Tilsammen ejer Salling Group over 600 butikker i Danmark bestående af omkring 500 Netto-butikker, tidligere ti Basalt-butikker, 107 Føtex-supermarkeder og 19 Bilka-hypermarkeder.
  • Herudover ejer Salling Group BR, Flowr, stormagasinerne Salling, Skagenfood A/S og driver franchisekæderne Starbucks og Carl’s Jr. i Danmark.
  • Salling Group er ejet af F. Salling Holding A/S og F. Salling Invest A/S, der ultimativt er ejet af Salling Fondene - Købmand Herman Sallings Fond og Købmand Ferdinand Sallings Mindefond.

Kilde: Salling Group

Netop pris og discount fylder mere og mere - og har gjort det siden inflationskrisen for alvor tog fat med krigen i Ukraine, der brød ud i februar 2022. 

Det har den danske dagligvarehandel også mærket på egen krop gennem årene - og adskillige regnskaber har efterfølgende budt på voksende omsætninger som følge af prisstigninger i markedet. 

- Det er uden tvivl inflationen, der har påvirket os mest. Så stor en inflation har vi ikke oplevet i generationer, og af gode grunde har jeg heller ikke befundet mig i et så dynamisk dagligvaremiljø, som vi er i lige nu. Det er nok 'the new normal', at tingene ikke er helt så stabile som før coronapandemien, forklarer Anders Hagh.

Han og Salling Group præsenterede netop rekordomsætning for dagligvaregiganten på astronomiske 70 mia. kr. - en vækst på over fem procent sammenlignet med 2022-regnskabet. 

Discount og pris

RetailNews har tidligere ridset en indædt kamp om markedsandele mellem Netto og Rema 1000 op - en discountduel om danskernes penge. 

Den duel ser ud til at fortsætte langt ud i fremtiden. 

For alt imens Rema 1000 opruster med flere butikker på landkortet, snart åbner nummer 400 og åbner nummer 430 inden årsskiftet, så spytter Salling Group millioner af kroner i at sikre lave priser i eksempelvis Netto. 

Anders Hagh anerkender også, at Rema 1000 er én af konkurrenterne, hvis ikke den største af aktørerne. 

- Rema 1000 gør det virkelig godt, og jeg har stor respekt for det, de gør. De holder os skarpe og på tæerne. Det er også vigtigt i sådan et miljø, som vi er i i øjeblikket, at vi hele tiden holder øje med konkurrenterne. Der, hvor de gør det godt, skal vi selvfølgelig være skarpe på at følge med eller gøre det bedre. Der er ingen risiko for, at vi undervurderer vores konkurrenter og tager dem superseriøst, siger Anders Hagh og tilføjer:  

- Det er Rema 1000, der vokser mest i Danmark ud over os selv, så på den måde kan man godt sige, at det er den største konkurrent. Rema 1000 følger vi, men vi ignorerer bestemt ikke hverken Coop, Dagrofa eller Lidl. Jeg tror, at alle aktører hver dag forsøger at tage markedsandele fra os - og sådan er det at være markedsførende.

I løbet af 2024 åbner Netto og Rema 1000 tilsammen 100 dagligvarebutikker i Danmark - og samtidig konverterer Netto inden for de kommende måneder de sidste butikker til 3.0-konceptet

Derfor anerkender Anders Hagh også, at "Netto får tilført en stor del af vores samlede investeringskroner" - ligesom Salling Group overordnet set har spyttet flere mio. kr. i priskrigskampagner. 

- Det har været et initiativ for at få varerne ned i pris, og derfor er det heller ikke planen, at de konkrete varer skal stige pris igen. Vi vil fortsat kæmpe for, at vi som markedsledere går forrest i kampen om lavere dagligvarepriser, sagde han til RetailNews mandag.  

Her er Danmarks største Netto-byer

  • København: 70 butikker
  • Odense: 21 butikker
  • Aalborg: 10 butikker

  • Aarhus: 10 butikker

  • Frederiksberg: 8 butikker

  • Randers: 8 butikker

  • Esbjerg: 7 butikker
  • Horsens: 7 butikker
  • Kastrup: 7 butikker
  • Kongens Lyngby: 7 butikker
  • Køge: 6 butikker
  • Slagelse: 6 butikker
  • Holbæk: 5 butikker
  • Hvidovre: 5 butikker
  • Kolding: 5 butikker
  • Næstved: 5 butikker
  • Svendborg: 5 butikker
  • Viborg: 5 butikker
  • Fredericia: 4 butikker
  • Greve: 4 butikker
  • Hellerup: 4 butikker
  • Hørsholm: 4 butikker

Kilde: Netto

Hemmelig plan

Med en egenkapital på den gode side af 10 mia. kr. har Salling Group tilmed økonomisk råderum til at distancere konkurrenterne i den nærmeste fremtid. 

Og til september vil Anders Hagh og Salling Group så indvillige offentligheden i en ny femårsplan - noget direktøren allerede har teaset for tidligere

"Vi har klare prioriteter for, hvordan vi fremadrettet skal udbygge vores markedslederposition og gøre os endnu mere relevante for flest mulige kunder", lyder det fra Salling Group-direktøren i en pressemeddelelse.

I selvsamme pressemeddelelse uddybes det desuden, at den nye strategi tager afsæt i fem dele: Kunder, kollegaer, kønsdiversitet, kultur og klima. 

Salling Group-butikker og -medarbejdere

  • Antal butikker i Salling Group pr. 31. december 2023:
  • Netto Danmark: 531
  • Netto Tyskland: 342
  • Netto Polen: 663
  • Bilka: 19
  • Føtex og Føtex Food: 108
  • Salling Stormagasiner: 2
  • BR: 29
  • Starbucks: 16
  • Carl's Jr.: 16
  • I alt: 1.726
  • Salling Group beskæftigede per 31/12-2023 58.903 medarbejdere på tværs af Tyskland, Polen og Danmark. 

Kilde: Salling Group

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.75