Løvbjerg-direktør afviser tur til Sjælland - men røber konkret målsætning
Selvom konkurrenterne i dagligvarehandlen omsætter for mange gange mere end Løvbjerg, stoler direktør Thomas Nielsen på kædens model.
Frem mod starten af 2025 skal han og den øvrige Løvbjerg-ledelse lægge sig fast på en ny strategi for den familieejede supermarkedskæde - og den relativt nyudnævnte direktør har allerede gjort sig nogle tanker om til- og fravalg.
Det fortæller han i et interview med RetailNews oven på fredagens regnskabsfremlæggelse.
- Vi har stadig ambitioner om flere butikker, og det ligger i vores strategiplan, at vi gerne vil åbne én om året. Om det så er realistisk - det tager vi ikke så nøje, siger han.
- Vi vil dog hellere have én god butik hvert andet år i stedet for en halv, lunken hvert år, tilføjer Thomas Nielsen.
Fredag morgen offentliggjorde Løvbjerg-direktøren et 2023-regnskab, der vidnede om tocifret vækst på både top- og bundlinje for supermarkedskæden - hvilket Thomas Nielsen dog ikke ville tage kreditten for, da han først tiltrådte i direktørstillingen i oktober sidste år.
Ændret kundesegment
- Hvis man ser på vores kundeprofil lige nu, har vi et mere modent publikum. Det er vi glade for, men vi ser også gerne, at der kommer nye og yngre kunder ind.
Sådan lyder analysen fra Løvbjerg-direktøren, som samtidig slår fast, at digitalisering er et fast forankret punkt i den fremtidige strategi.
Han teaser samtidig for muligheden for en ny Løvbjerg-app, mens man allerede har afskrevet at lave et loyalitetsprogram.
- Det ønsker vi ikke. Vi vil have fuld transparens over for vores kunder og tilbyde vores tilbud til alle kunder, siger Thomas Nielsen.
Løvbjerg Supermarked
- Løvbjerg Supermarked A/S er en familieejet virksomhed.
- Koncernen har hovedsæde i Horsens.
- Den første Løvbjerg åbnede i 1926 i Torsted syd for Horsens.
- Virksomheden tæller i dag 17 supermarkeder - 16 i Jylland og ét på Fyn.
- 17. november åbnede det seneste supermarked i rækken i Esbjerg.
Kilde: Løvbjerg
Han afviser samtidig, at digitaliseringen kan bestå i, at Løvbjerg vil bevæge sig ind i online dagligvarehandel - sådan som giganterne på markedet ellers har forsøgt i flere år.
Flere af dem uden tilstrækkelig økonomisk gevinst.
- Jeg tror mere på, at vi skal fokusere endnu mere på den forretning, vi har på nuværende tidspunkt og udvikle på den. Det er det, der har givet os den succes, vi har oplevet - at vi ved, hvad vi er dygtige til og holder os disciplineret til det, siger Thomas Nielsen.
Turen over Storebælt
I dag tæller Løvbjerg-kæden 17 butikker i Danmark - 16 fordelt i Jylland og en enkelt på Fyn.
Thomas Nielsen kan på næsten daglig basis se til, mens særligt Netto og Rema 1000 åbner stribevis af nye discountbutikker - mens discountmarkedet også fortsat buldrer af sted med gradvist større milliardomsætninger.
Han holder dog fast i, at Løvbjerg ikke skal vokse uhæmmet med nye butikker.
- Vores byggeprocesser er oftest mere komplicerede, da vores butikker er større. Og så hænger de gode supermarkedsbeliggenheder heller ikke på træerne, siger Thomas Nielsen.
Han tilføjer, at man ikke har konkrete planer for butik nummer 18 - men nævner i flæng Aalborg og Kolding som oplagte destinationer for en ny Løvbjerg, mens "vi godt kunne have en butik nummer to i Aarhus eller Odense", tilføjer Thomas Nielsen.
Et sted, hvor man dog formentlig ikke vil komme til at se supermarkedskæden udvide, er øst for Storebælt.
- Vi skal ikke til Sjælland. Vi kan godt lide at have nærhed mellem vores butikker og hovedkontoret, og der bliver Sjælland lidt for langt væk.
- Jeg har dog også lært at sige, at man aldrig skal sige aldrig. Men en Løvbjerg på Sjælland er ikke noget, vi har konkrete planer om, slår direktøren fast.
Forældet IT-system
Én af de allerførste og allerstørste investeringer, Thomas Nielsen kommer til at implementere i Løvbjerg-regi bliver et nyt ERP-system.
Det skal "skaffe bedre data og bedre rapportering" og skaffe "vigtig viden til os på hovedkontoret samt vores købmænd", forklarer han.
- Jeg er sikker på, at vi har et stort potentiale at indhente her. Vores system i dag er ret ringe og forældet, og jeg forventer, at vi kan hente mellem en halv og en hel procent i indtjening blot ved at optimere på IT-delen, tilføjer Thomas Nielsen.
Han understreger dog, at ikke alt kan baseres på data, og at det derfor stadig er vigtigt med et godt købmandsgen og en solid erfaring fra branchen.
Stig Djernes, Head of Finance i Løvbjerg, har tidligere over for RetailNews understreget, at "IT-chefen er tiltænkt en stor rolle" i koncernens fremtidige strategi.
- Vi står over for udskiftning af motoren i vores forretning (ERP-system, red.), hvilket vil skabe et gearskifte i vores IT. Det giver os nogle helt andre muligheder for at udvikle vores forretning digitalt. Her har IT-chefen en naturlig hovedrolle både strategisk og operationelt. Derfor ser vi denne stilling som en nøglerolle i vores fremadrettede vækstrejse, sagde han i slutningen af februar.
Det skete i forbindelse med den snart tidligere IT-chef Rikke Klausens afsked med Løvbjerg.
Stig Djernes tilføjede over for RetailNews, at man fra Løvbjergs side "har ro i maven til at finde den rette afløser.