23948sdkhjf

Nordisk Zalando-direktør: Derfor er Danmark et vigtigt marked for os

Onsdag præsenterede Zalando-koncernen et regnskab, der afslørede en bundlinje i vækst trods færre kunder i butikken

Der var relativt koldt på toppen for modegiganten Zalando, der tabte to milliarder i omsætning i 2023.

Dog præsterede man at mangedoble sit overskud på bundlinjen - og dét endda trods færre kundebesøg. 

Koncernen offentliggør ikke landsspecifikke regnskaber, og det er derfor ikke muligt for offentligheden at få indsigt i Zalandos danske aktiviteter. 

Direktør for Norden og Benelux-landene i Zalando, Fabio Baum, oplyser dog i et interview med RetailNews, at omtrent tyve procent af den samlede nordiske befolkning er aktive købere på Zalando.

Samtidig udtrykker han "enorm stolthed og ære" over, at Zalando gentagende gange er kåret til danskernes foretrukne handelssted online

- Danske kunder er meget modekyndige, og de køber gerne egne, hjemlige brands. Omtrent 300 nordiske, heraf 180 danske, brands bruger Zalando som platform. I 2022 viste en undersøgelse os, at omtrent halvdelen af de 18-34-årige køber modetøj fra nordiske brands, hvilket er den højeste andel af alle fire nordiske lande, fortæller Fabio Baum om den danske kundeskare. 

Nøgletal, Zalando-regnskab 2023 (2022 i parentes)

  • GMV, Gross Merchandise Volume: 108,9 mia. danske kroner. (110,3 mia. kr.)
  • Omsætning: 75,1 mia. danske kroner. (77,1 mia. kr.)
  • Driftsresultat: 2,6 mia. danske kroner. (1,4 mia. kr.)
  • Antal besøgende: 49,6 mio. kunder (51,2 mio.)
  • Antal markeder: 25 stk. 

  • Hvad er GMV?
  • GMV står for Gross Merchandise Volume.
  • Det er en måleenhed i forhold til en forretnings størrelse i forhold til salg af merchandise/produkter for andre.
  • Det er udtrykket for den totale værdi af merchandise/produkter solgt over en given tidsperiode gennem en C2C-kanal/-platform.

Kilde: Zalando

Tre fokuspunkter

I forbindelse med frigivelsen af Zalandos årsregnskab onsdag, præsenterede koncernen senere også en ny fireårig strategi, der skal "bygge et førende pan-europæiske mode- og livsstils-økosystem inden for e-commerce".

Zalando-direktør Robert Gentz satte onsdag ord på, at Zalando vil sigte mod "stærk vækst og vil fortsætte med at øge vores margin" - og samme melding lyder også fra Fabio Baum. 

Han peger på tre faktorer, der skal sikre Zalando den fornødne omsætningsmæssige fremgang i modebranchen. 

- Først og fremmest skal vi differentiere os på kvalitet. For det andet vil vi udvide Zalando til at være en livsstilsdestination, hvor koncernen tilbyder en større og bredere palette af tilbud til vores kunder og deres liv. Sidst, men ikke mindst, skal vi gøre kundernes oplevelse mere ekstraordinær, og vi skal investere i at inspirere og underholde vores kunder, siger Fabio Baum. 

Alle tre områder "vil have direkte indflydelse på vores danske kunder", påpeger Fabio Baum og udpeger blandt andre tre specifikke samarbejder med danske modebrands - Designers Remix, By Malene Birger og Wood Wood - som konkrete eksempler på tiltag, der er målrettet danskerne. 

Derudover er det planen, at Zalando vil udvide to varekategorier yderligere - sport og børn & familie - i løbet af 2024. 

Zalando-koncernen havde i 2023 cirka 50 millioner betalende kunder - og omsatte for omtrent 75 milliarder danske kroner. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141