Årsrapport røber tilbagegang i omsætningen for modegigant
"Et udfordrende år for online modedetailhandel".
Det kalder Zalando-koncernen det forgange 2023-regnskabsår - og det kan også aflæses i gigantens årsrapport for det forgangne år.
Således faldt omsætningen overordnet set for den globale forretning med 1,9 procent.
Zalando frigiver ikke separate regnskaber for deres respektive 25 markeder, så den samlede omsætning på cirka 75 milliarder danske kroner er et udtryk for den samlede koncern.
Driftsresultatet for Zalando-koncernen er forbedret siden seneste regnskabsår - fra 1,4 mia. kr. i 2022 til 2,6 mia. kr. i 2023.
Det "resulterede i en justeret EBIT-margin på 3,5 procent", hvilket er "en stigning på 1,7 procentpoint fra 2022", redegør Zalando i en pressemeddelelse.
På bundlinjen gik Zalando-koncernen også frem - fra 125 mio. kr. i 2022 til 619 mio. kr. i 2023.
Nøgletal, Zalando-regnskab 2023 (2022 i parentes)
- GMV, Gross Merchandise Volume: 108,9 mia. danske kroner. (110,3 mia. kr.)
- Omsætning: 75,1 mia. danske kroner. (77,1 mia. kr.)
- Driftsresultat: 2,6 mia. danske kroner. (1,4 mia. kr.)
- Antal besøgende: 49,6 mio. kunder (51,2 mio.)
- Antal markeder: 25 stk.
- Hvad er GMV?
GMV står for Gross Merchandise Volume.
Det er en måleenhed i forhold til en forretnings størrelse i forhold til salg af merchandise/produkter for andre.
Det er udtrykket for den totale værdi af merchandise/produkter solgt over en given tidsperiode gennem en C2C-kanal/-platform.
Kilde: Zalando
Læs mereDen udvikling er særligt drevet af et flot fjerde kvartal af 2023, understreger økonomidirektør i Zalando-koncernen, Dr. Sandra Dembeck.
- Vores finansielle disciplin betød, at vi var i stand til at levere på endnu et kvartal med forbedret rentabilitet. Disse forbedringer, sammen med vores sunde balance, gør os i stand til at investere i de strategiske prioriteter i vores økosystemvision, udtaler hun i en pressemeddelelse.
For det igangværende 2024-regnskabsår forventer direktør Robert Gentz, at koncernen vender tilbage til "stærk vækst og fortsætter med at øge vores margin".
Årligt forventer Zalando frem mod 2028 at kunne lægge mellem fem og ti procents vækst på både GMV og koncernomsætningen, erklærer direktøren.