23948sdkhjf

Drikkevaregigant får påtale af forbrugerombudsmand

Kildevandsproducent markedsførte sig med udsagn om plastflasker af genbrugt plast, men det var i virkeligheden genanvendt plast - og den går ikke

Det sker, at både lægmand og plastbranchen selv roder lidt rundt i termerne "genanvendt plast" og "genbrugt plast". Man skal derfor være varsom med at bruge termerne korrekt, slår Forbrugerombudsmanden fast i en ny sag.

Det skriver RetailNews' søstermedie Plastforum

Markedsføring af produkter med udsagn om, at produktet eller emballagen er lavet af genbrugsplast, når der er tale om genanvendt plast, er nemlig egnet til at vildlede forbrugerne. Og nu har Forbrugerombudsmanden indskærpet vildledningsforbuddet i markedsføringsloven over for Aqua d’Or Mineral Water A/S. Virksomheden har markedsført drikkevand på flaske med miljøudsagn om, at emballagen bestod af genbrugsplast, mens der var tale om genanvendt plast. Markedsføringen fandt sted i hvert fald mellem den 2. juni 2023 til 23. oktober 2023 på flaskernes emballage og på virksomhedens hjemmeside, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

"Forbrugerombudsmanden vurderer, at der er tale om vildledende markedsføring, fordi det giver forbrugeren indtryk af, at flaskerne er skyllet eller rengjort for derefter at blive genbrugt. Der er dog tale om flasker af genanvendt plast. Det vil sige plast, der er omsmeltet og anvendt i produktion. Markedsføringen var derfor egnet til at give forbrugerne et vildledende indtryk af flaskernes miljøbelastning, da flasker lavet af genanvendt plastik har en højere miljøbelastning end flasker lavet af genbrugt plastik", skriver Forbrugerombudsmanden i en udtalelse.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:

- Som forbruger skal man kunne stole på, at det er rigtigt, når en virksomhed markedsfører produkter med udsagn om, at produkterne er lavet af genbrugt/genbrugsplast. Da miljøbelastningen er højere ved genanvendelse af plastik end ved genbrug af plastik, kan forbrugerne få et forkert indtryk af produkternes miljøbelastning. Dette gælder også emballage til produkter.

Ingen relevant sammenligning

Derudover har Forbrugerombudsmanden vurderet, at flere andre udsagn på hjemmesiden var vildledende. Blandt andet har virksomheden skrevet, at ”genbrugsplast reducerer CO2-udledningen med op til 35 procent sammenlignet med ny plast. […]”. Men det var let ikke relevant at sammenligne virksomhedens flasker med nye plastflasker, eftersom en stor del af de plastflasker, der findes på markedet, indgår i retursystemet, og ikke er lavet af 100 procent ny plast.

Forbrugerombudsmanden vurderer derfor, at Aqua d'Or’s markedsføring var i strid med markedsføringslovens § 5, sammenholdt med § 8.

Efter at have modtaget et høringsbrev fra Forbrugerombudsmanden, har Aqua d'Or ændret sin markedsføring.

Plastforum har spurgt Forbrugerombudsmanden, om der med indskærpelsen er faldet en bøde til virksomheden, men den juridiske afdeling er endnu ikke vendt retur på vores forespørgsel.

Forbrugerombudsmanden har udarbejdet en kvikguide til virksomheder om reglerne om at bruge miljømæssige udsagn i deres markedsføring. Kvikguiden er primært en forkortet udgave af Forbrugerombudsmandens vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande mv. Vejledningen er udarbejdet med tilslutning fra blandt andet erhvervsorganisationer.

Se Kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring

Lovgrundlag

  • Ifølge markedsføringslovens § 5 må markedsføring ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde kunne vildlede forbrugerne.
  • Det er en betingelse for, at der er handlet i strid med § 5, at den pågældende handelspraksis er egnet til at få forbrugeren til at træffe en beslutning, som denne ellers ikke ville have truffet, jf. § 8.
  • Markedsføringslovens § 5, sammenholdt med § 8, er strafbelagt med bøde, jf. § 37, stk. 3.
  • Det følger endvidere af markedsføringslovens § 13, at en virksomhed skal kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold.

Kilde: Forbrugerombudsmanden

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094