23948sdkhjf

Sportsgigant ville lukke sin danske webshop: Nu er næste skridt taget

En milliard i underskud i det forgangne år har presset den norske sportsgigant XXL på sine udlandsplaner

Opdateret 29/2 klokken 19:58 med ny melding fra XXL's kommunikationsdirektør

Detailekspert Bruno Christensen har til RetailNews erklæret, at "de tog katastrofalt fejl"

I en klumme retter han en bredside mod den norskejede sportskæde XXL, som "troede, de kunne løbe Danmark over ende, fordi de havde mange butikker i Norge og Sverige". 

Sidenhen besluttede koncernen i starten af februar, at man ville lukke ned for sine danske aktiviteter

Og det er nu sket, fortæller detailgiganten, der sidste år tabte knap én milliard kroner på bundlinjen. 

- Netbutikken lukkes ned i dag (onsdag, red.), skrev kommunikationsdirektør i XXL, Jan Christian Thommesen, i en mail til RetailNews onsdag aften. 

Han fortæller videre, at kunder, der forsøger at tilgå den danske hjemmeside, www.xxl.dk, vil "blive mødt af en besked om at siden er lukket" samt "en FAQ hvor vi svarer på de typiske spørgsmål, kunderne måtte have". 

Det kan RetailNews, da vi genbesøger hjemmesiden torsdag eftermiddag, konstatere ikke er sket. 

- Potentiel trafik til handelsdelen på webshoppen vil omdirigeres til forsiden som en ekstra sikkerhed, forklarer Jan Christian Thommesen. 

Igen kan RetailNews, da vi forsøger at lægge et vilkårligt produkt på hjemmesiden i indkøbskurven, konstatere, at det ikke er tilfældet. 

- MyAccount (XXL's kundeunivers, red.) lukkes ned, og alle knapper fjernes. Kunder, som kommer ind via en søgning vil få en melding om nedlukningen, før de omdirigeres til forsiden, forklarer kommunikationsdirektøren. 

Heller ikke dette er tilfældet, da RetailNews undersøger indgangen til hjemmesiden via en Google-søgning. 

- Danske kunder vil nu skulle bruge webshoppen i Sverige eller alternativt besøge ét af vores svenske varehuse fysisk, tilføjer Jan Christian Thommesen. 

Han understreger dog, at "alle kunder, der har lagt sin ordre, før siden blev lagt ned, vil få deres varer leveret som planlagt". 

- Vi beholder alle aftaler med vores transportører, indtil sidste vare er leveret, og eventuelle reklamationer og returvarer håndteres gennem kundeservice, siger kommunikationsdirektøren. 

Jan Christian Thommesen har torsdag aften imidlertid forklaret, at han har "dobbelttjekket med e-commerce-teamet i XXL", som fortæller, at "torsdag var vist sidste dag med almindelig drift på den danske webshop. I morgen (fredag, red.) vil kunderne møde siden, som jeg har beskrevet tidligere". 

RetailNews følger op igen i løbet af fredagen. 

Nøgletal for 4. kvartal

  • Resultat før skat blev minus 783 millioner NOK sammenlignet med minus 488 millioner NOK på samme tidspunkt sidste år.
  • Bruttodriftsresultat (ebitda) blev minus 13 millioner NOK (236 millioner NOK sidste år)
  • Omsætningen landede på 2,05 milliarder NOK mod 2,26 milliarder NOK på samme tidspunkt sidste år
  • For hele 2023 tabte XXL 1,6 milliarder NOK før skat mod 531 millioner NOK året før.

Kilde: XXL

Det sværeste år til dato

Det er ikke kun i Danmark, at XXL-koncernen har indstillet sine aktiviteter. 

I løbet af 2023 trak man sig også fra Østrig, hvor man tidligere har haft otte butikker

Administrerende direktør i koncernen, Freddy Sobin, har tidligere udtalt, at 2023 "var det sværeste år til dato i XXLs historie"

- Det handler mest om, at vi har haft en meget marginal markedsandel i Danmark, og vi tror på, at det er butik og nethandel tilsammen, som gør os markedsledende. Lige nu må vi fokusere på Norge, Sverige og Finland, uddybede han siden til det norske medie HandelsWatch

Ifølge XXL's egen hjemmeside tæller kæden i dag 53 varehuse fordelt i Sverige, Finland og Norge. 

Se nøgletal for:
Læs mere om: detailhandel online handel
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.678