Fortsat negativ tendens i detailhandlen: Mæglere forudser vending
En stigning på 104.000 ledige kvadratmeter - over fem kvartaler.
Det er de kolde fakta, som Ejendomstorvet.dk netop har fremlagt for og om den danske detailhandel.
Aktuelt er der 633.000 kvadratmeter butiksareal i udbud på markedet, fortæller Jakob Wegener, der er direktør for Ejendomstorvet.dk.
- De to seneste kvartaler har stigningerne i kvadratmeter dog været mindre, og med et aktuelt udbud på 3,1 procent af de samlede butiksarealer er vi ikke helt oppe på niveauet i 2020. Men udlejerne har en del kvadratmeter, de gerne vil have afsat, og derfor har butikskæder og iværksættere en masse at vælge imellem lige nu, udtaler han.
De 633.000 ledige kvadratmeter er fordelt på 10.500 erhvervslejemål og ejendomme, viser tal fra Ejendomstorvet.dk - heraf knap 2100 lokaler der er tiltænkt butik, café, spisested eller takeaway.
Tilbageholdende forbrug
Det er primært tilbageholdende forbrugere, der sender tomgangen opad.
Det mener blandt andet detailchef hos EDC Erhverv Poul Erik Bech, Frank Heskjær.
Han peger på, at der stadig "er meget usikkerhed hos forbrugerne".
- Det smitter af på butikker og spisesteder, og nogle af de stærke kæder er begyndt at drøfte lejebetingelser med deres udlejere, udtaler han.
Han bakkes op af Trine Freno Muurholm, der er senior-detailrådgiver hos Colliers International.
- Med den høje beskæftigelse er der egentlig mange penge i samfundet, men de tilbageholdne forbrugere sender tomgangen opad. De færreste butikker og kæder investerer i nye butikker, og vi ser, at nogle lukker afdelinger, eksempelvis Sportmaster.
- Mange har længe haft fokus på stigende omkostninger og på, hvordan de kan indrette lokalerne mere effektivt. Stort set alle kvadratmeter skal bruges som salgsareal, og det skærper kravene til de ledige lejemål, udtaler hun.
De peger begge på, at den negative tendens med flere tomme butikslokaler formentlig kan fortsætte lidt endnu.
Men spiralen fortsætter ikke nødvendigvis i lang tid.
- Nethandlen har ikke gjort det indhug i de fysiske butikker, som mange forudså for få år siden, og flere netvirksomheder er begyndt at understøtte salget med fysiske butikker, så det fx er lettere at returnere varer. Vi ser hele tiden nye koncepter i gadebilledet, og en kæde som Normal åbner afdelinger, også i en del lidt mindre byer, udtaler Frank Heskjær.