23948sdkhjf

Tocifret millioninvestering skal hjælpe modebranchen til bedre lagerstyring

Med økonomisk hjælp fra blandt andre Bestseller-koncernen skal startup-virksomhed afhjælpe "gigantisk problem" i modebranchen

Det er en række prominente navne, der står bag en stor millionindsprøjtning i den danske startup-virksomhed Hakio.

Det skriver firmaet, der beskæftiger sig med lagerstyring i modebranchen, i en pressemeddelelse. 

Helt præcist er 30 millioner kroner blevet skudt ind i Hakio, og ifølge direktør Malte Bjerg Vittrup skal investeringen blandt andet bidrage til, at "virksomheder kan frigøre ressourcer, som de kan bruge andetsteds". 

- Pengene skal bruges til at videreudvikle platformen, der ved hjælp af machine learning kan analysere op til 150 datavariabler, bl.a. forbrugeradfærd, makroøkonomiske tendenser og marketingdata, til at øge forecastingnøjagtigheden for modebrands.

- At øge forecastingnøjagtigheden gør, at modebrands i højere grad kan nøjes med kun at have de varer på lager, de skal bruge, og dermed reducere antallet af penge, der er bundet op i lager, skriver Hakio i pressemeddelelsen. 

Blandt investorerne finder man blandt andre Bestseller-ejede Jack & Jones og Only samt den succesfulde iværksættervirksomhed Ditur. 

- Vi er drevet af at reducere spild og skære ned på ressourcetab på grund af dårlig planlægning. Vi hjælper allerede virksomheder med at reducere udgifter og højne profitten, men nu, med den seneste investering, har vi ressourcerne til at udvikle os yderligere og skalere Hakio til det næste niveau, udtaler Malte Bjerg Vittrup. 

Hakio har i skrivende stund 20 ansatte, men ifølge direktøren regner man med at kunne fordoble det antal "inden for kort tid". 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.137