Lovgivning for milliardbeløb: Coop og Salling Group blandt de ramte
Det egentlige lovkrav træder først i kraft 1. juli 2025.
Men allerede 1. april i år - om cirka halvanden måned - venter den første, vigtige deadline for de mange detailvirksomheder, som er omfattet af en ny lovgivning om et udvidet producentansvar.
Udvidet producentansvar for emballage
- Det udvidede producentansvar på emballage betyder, at påfylder og importør af fyldt emballage gøres finansielt og praktisk ansvarlige for indsamling og genanvendelse af deres emballageaffald.
- Formålet er at højne genanvendelsen af emballageaffaldet og skabe incitament til cirkulært design ved arbejde efter ”forurener-betaler-princippet”.
- Det er afgørende, at producenterne har praktisk ansvar for sortering og genanvendelse af emballageaffaldet, samt indflydelse på indsamlingen, så det kan målrettes deres produktion med genanvendte råstoffer.
- Virksomhederne kan enten vælge at indgå i en kollektivordning, hvor de betaler for fælles affaldshåndtering efter markedsførte mængder, eller etablerer et individuelt system.
- 41.000 danske virksomheder vurderes at blive omfattet af det udvidede producentansvar og den årlige regning, som producenterne skal betale, forventes at løbe op i mindst 2,3 milliarder kroner.
- Genanvendelsesprocenten for husholdningsaffald skal hæves til 55 procent i 2025, 60 procent i 2030 og 65 procent i 2035. I 2017 var genanvendelsesprocenten i Danmark på 46 procent.
- Ordningen er udskudt fra at træde i kraft 1. januar 2025 til 1. juli 2025.
Kilde: Dansk Industri
Omtrent 41.000 danske virksomheder ventes at blive omfattet af den nye lovgivning.
Ifølge udregninger vil 1,1 millioner tons emballage være omfattet af det udvidede producentansvar, hvilket vil komme til at koste de omfattede virksomheder - heriblandt over 400 fra detailbranchen - et årligt beløb på 2,35 milliarder kroner.
Tidligere har det også været fremme, at tiltaget vil skaffe en CO2-reduktion på 120.000 tons i 2030.
De involverede virksomheder skal med start fra 1. april begynde indberetning af typer og mængder af emballage, som de anvender.
- Formålet med producentansvaret er at motivere virksomheder til at benytte sig af emballage, der er lettere at enten genbruge eller genanvende.
- Som tallene også indikerer er det en kæmpe opgave, der skal løftes af de berørte virksomheder såvel individuelt som i fællesskab, siger Morten Harboe-Jepsen, der er direktør i virksomheden Emballageretur.
Emballageretur
- Emballageretur er en non-profit kollektiv ordning, der håndterer producentansvaret for emballage på vegne af virksomheder i Danmark.
- Det gør virksomheden gennem en ansvarlig og omkostningseffektiv håndtering af emballageaffald fra det afleveres på genbrugspladsen til det enten bliver genbrugt, genanvendt i nye produkter eller miljøansvarligt bortskaffet.
- Emballageretur en del af Retur, en familie af de foreløbigt fire kollektive ordninger Elretur, Emballageretur, Batteriretur og Tekstilretur, som håndterer producentansvaret for hhv. elektronik, emballage, batterier og i fremtiden også tekstiler.
- Som medlem af en eller flere kollektive ordninger under Retur får man bl.a. hjælp til at håndtere sine producentansvar ét og samme sted samt adgang til den samlede viden, ekspertise og det internationale netværk organisationen rummer.
- Sammen udgør Retur en one-stop shop for producentansvaret og i fællesskab arbejder virksomheden for at øge genbrug og genanvendelse.
Kilde: Emballageretur
Udskudt deadline
Et fælles opråb fra detailbranchen - blandt andet fra både Coop og Salling Group - påpegede en langsom proces med at få klarlagt kravene til det udvidede producentansvar.
Siden blev deadlinen, som oprindeligt var 1. januar 2025, udskudt til 1. juli 2025.
Hos Emballageretur har man som rådgivende virksomhed udviklet en række værktøjer, der skal hjælpe de berørte virksomheder i mål med både registrering og budgettering.
For med en samlet post på over to milliarder kroner er det ikke småbeløb, der venter detailvirksomhederne på udgiftfronten i de kommende år.
- De potentielle omkostninger er naturligvis noget, som interesserer alle virksomheder, og det samme gør sig gældende i forhold til, hvad der helt konkret skal indberettes, og hvordan det skal gøres. Derfor har vi investeret i udviklingen af digitale værktøjer, som kan hjælpe virksomhederne godt på vej, siger Morten Harboe-Jepsen.
RetailNews har rettet henvendelse til de to største spillere på dagligvaremarkedet herhjemme - Salling Group og Coop - der samlet set omsætter for 100 milliarder kroner årligt. RetailNews ville gerne have spurgt ind til, hvor langt de to koncerner er med forberedelserne til de forestående deadlines og krav.
Mens Coop ikke har haft mulighed for at svare inden denne artikels deadline, er Salling Group ikke vendt retur på forespørgslen.