14-årig fødevaredirektør tror, han har en verdensnyhed
Han bor i Vallensbæk, han er 14 år, han er fan af Boldklubben Frem - og han tror, han er i gang med at lancere en verdensnyhed.
Julius van Overeem har fuld fart på en virksomhed, som begyndte for halvandet år siden med en enkelt bod i Valby Idrætspark, hvor han sælger blandt andet kanelgifler, donuts, slush-ice i klubfarverne og ispinde.
Nu har han også en bod på Brøndby Stadion og Hvidovre Stadion. Naturligvis med slush-ice i de lokale farver.
Og så er han på vej med både et franchise-koncept og en særlig ispind, som han får produceret på Bornholms Ismejeri i Svaneke. Den er i første omgang tilegnet Boldklubben Frem i Valby, men kan hurtigt bredes ud til landets andre store fodboldklubber
Isen er den mulige verdensnyhed.
Julius van Overeem har brugt lang tid på internettet for at undersøge, om andre klubber har deres egen is. Han er ikke stødt på nogen, så måske er det verdens første klub-is, konstaterer han.
- Kan I lave private label?
Ideen fik han sidste sommer, da han med familien var på ferie på Bornholm.
- Min far kender Jonas, der er medejer af mejeriet, og vi var forbi for at besøge ham. Vi fik en rundvisning, og så spurgte jeg, om de kunne lave en private label-is til mig. Det kunne de godt, og nu har jeg bestilt de første 3.000, fortæller Julius van Overeem.
Julius' Bod
- Julius van Overeem går i 8. klasse på Pilehaveskolen i Vallensbæk. Han åbnede den første udgave af Julius' Bod i Valby Idrætspark 7. oktober 2022 - dagen efter sin 13-års fødselsdag.
- Siden har han udvidet med boder på Brøndby Stadion og Hvidovre Stadion.
- På en kampdag møder han typisk på stadion tre timer før kampen for at gøre klar med donuts, kanelgifler og slush-ice eller varm kakao, alt efter årstiden.
- Navnet på den nye is, En Ægte Københavner, blev valgt efter en afstemning blandt Frem-fans i Valby Idrætspark. De fik også tre designforslag til emballagen at vælge imellem.
- Emballagedesignet har han fået hjælp til af Vibeke Bengtson, der er medejer af Bornholms Ismejeri. Hun tilbød den unge iværksætter at stå for alt arbejdet for at støtte ham.
Der er tale om en økologisk vanille-is med mørkt chokoladeovertræk - en is, som egentlig hedder Choco Dream, men som i ny emballage udviklet til Julius van Overeem nu har fået navnet En Ægte Københavner.
Den er især tiltænkt Frem-fans i Valby Idrætspark og har Frems logo på emballagen. Men ideen med klub-is har meget større potentiale, mener Julius van Overeem, som har kontaktet alle danske fodboldklubber fra 3. division til Superligaen for at høre, om de kunne tænke sig at få deres egen is.
16-17 stykker af dem har svaret, og nogle af dem har udtrykt interesse, fortæller den unge iværksætter, som er klar til at give isen andre navne alt efter klubkundernes ønsker.
Han var i weekenden på Bornholm for at hente de første tre kasser med 18 stk. En Ægte Københavner i hver kasse. Dem vil han nu tage med ud til supermarkeder i Valby-området for at høre, om de vil tilbyde dem til kunderne, så der ikke udelukkende bliver tale om salg i Valby Idrætspark.
Franchise-koncept
Samtidig arbejder Julius van Overeem med planer om at udvide sin forretning, så andre unge kan blive en del af hans succes og få en udgave af Julius' Bod.
- Jeg må ikke selv åbne flere boder for mine forældre - de bruger i forvejen meget tid på at køre rundt med mig. Men jeg er ved at udvikle et franchisekoncept til 14-18-årige, som gerne vil være iværksættere. De skal kunne købe konceptet og få adgang til de billigere priser hos mine leverandører - og så sørger jeg også for adgang til stadion for dem, fortæller Julius van Overeem.
Han vurderer, at han har brugt 70.000-80.000 kroner på boder og udstyr.
- Jeg lånte først lidt penge af mine forældre til den første bod, som min far og jeg byggede ude i indkørslen. Så tjente jeg nogle penge i Valby Idrætspark og ville gerne udvide min forretning. Jeg lånte en tuk-tuk af min far, og den blev til en bod på Brøndby Stadion, og så har jeg udvidet med en bod på Hvidovre Stadion. Den har vi også selv bygget.
- Jeg blev konfirmeret i maj sidste år og brugte mine konfirmationspenge på en slush-ice-maskine, som står i boden i Brøndby. Nu er jeg oppe på at have fire slush-ice-maskiner, og jeg lejer dem ud på hverdage, når de ikke skal stå i Julius' Bod, beretter Julius van Overeem.
Som 14-årig kan han ikke umiddelbart have sit helt eget cvr-nummer, så der er lavet en konstruktion, hvor han ejer 95 procent af virksomheden med B-anparter, mens hans forældre har 5 procent med A-anparter, nævner den flittige Frem-fan.
På hans to-do-liste står også, at han skal have fundet et sted til de 3.000 is, han har bestilt på Bornholm. Det ender måske med et fryselager i Køge.