23948sdkhjf

Bakir mod Burkal: Discountduellen om danskernes penge

Dansk dagligvarehandel spidser til i toppen, hvor Netto og Rema 1000 kæmper indædt om at blive danskernes foretrukne indkøbssted

Ding, ding! 

Der er budt op til kamp mellem Danmarks to største discountkæder - Netto i det ene ringhjørne og Rema 1000 i det andet. 

De to kombattanter dyster om at være størst og bedst - og kampen tog yderligere fart, da Rema 1000 i december 2022 købte 114 Aldi-butikker. Samtidig har Netto-kæden fortsat sin oprustning og rundede for nylig 530 butikker på landsplan. 

Retail Institute Scandinavia har tidligere haft Netto-Rema-duellen under lup - og nu stikker RetailNews et spadestik dybere end sidst og udpensler kampen mellem de to dagligvaregiganter. 

Det sker i en duel på syv forskellige parametre, hvor Burkals Rema 1000 og Bakirs Netto går head-to-head. 

Både Henrik Burkal og Braw Bakir har mange års erfaring fra branchen - for mens førstnævnte har stået i spidsen for Rema 1000 i snart tyve år, startede Braw Bakirs karriere i Netto-regi allerede i 1999, da han blev ansat som flaskedreng i den lokale Netto. 

De har begge fået forelagt muligheden for at deltage i et interview med RetailNews til at supplere tal og data i denne artikel - men det har ingen af dem ønsket.

På sidelinjen har vi imidlertid hevet detailekspert Dorte Wimmer ind som overdommer og til at nuancere duellen.  


Antal butikker

Rema 1000 tæller pr. 1. marts 388 butikker, mens Netto på samme dato talte 543 butikker. 

Samlet set forventer man i branchen, at Netto og Rema 1000 kommer til at tegne sig over 1000 butikker på det danske marked, inden 2024 bliver til 2025. 

Og kampen er indædt - både på storbymarkederne og i de mindre samfund - mellem de to konkurrenter. Det viser en gennemgang, som RetailNews lavede i februar. 

- Rema 1000 har lige frasolgt ejendomme for at finansiere noget af den udvikling, man er i gang med og for at frigøre kapital til de mange nye butikker, som de vil åbne i løbet af den kommende tid. Samtidig vil Salling Group også give dem kamp til stregen med de mange udrulninger af det nye 3.0-koncept i koncernens mange Netto-butikker, lyder analysen fra Dorte Wimmer. 

Udfald: Netto vinder


Omsætning

Salling Group offentliggør ikke omsætning på kædeniveau - altså for Bilka, Føtex og Netto enkeltvis - så der må nødvendigvis en smule matematik til. 

Ifølge en opgørelse fra Retail Institute Scandinavia omsatte dagligvarehandlen samlet set for 133 milliarder kroner i 2023 - og da Netto ifølge selvsamme analyseinstitut sidder på 16,8 procent af markedet, må det nødvendigvis give en omsætning på rundt regnet 22,3 milliarder kroner. 

Rema 1000 udkom i det seneste regnskabsår med en omsætning for kædens butikker på 20,8 milliarder kroner. 

Udfald: Netto vinder


Omsætning pr. butik

Igen skal vi have fat i matematikkens værktøjer - og vil her blot dividere kædernes samlede omsætning med antallet af butikker.

For Netto giver det en gennemsnitlig omsætning pr. butik på omtrent 41 millioner kroner - mens man i Rema 1000-regi omsætter for cirka 54 millioner kroner pr. butik. 

Udfald: Rema vinder


Antal ansatte

I 2023 lød ansættelsestallet ifølge en artikel fra Finans på 17.000 medarbejdere i Nettos danske afdeling.

Jacob Krogsgaard Nielsen, pressechef i Salling Group, er imidlertid ikke vendt tilbage i tide på RetailNews' henvendelse - og derfor står dette tal til troende. 

Rema 1000's kommunikationschef Jonas Schrøder oplyser til RetailNews, at tallet pr. 1. marts 2024 er "cirka 17.000 medarbejdere".

Udfald: Uafgjort


Butikskoncept

- Den generelle udfordring i markedet er at differentiere sig mærkbart og afgørende fra sine konkurrenter. Det bøvler mere eller mindre alle aktører med i dag. Mange af tiltagene er nemme at kopiere, og vi ser generelt en stor tendens til at kopiere hinanden i branchen. 

- Netto har i sit nye butikskoncept forsøgt at rykke kødet længere frem i butikken og har langsomt bevæget sig væk fra den ellers karakteristiske gule farve og markedsfører sig nu i højere grad med mere mørke butikker, siger Dorte Wimmer. 

Alligevel fremhæver hun dog Rema 1000 som en aktør, der har gjort noget aktivt - og netop mærkbart - for at stå anderledes i forhold til konkurrenterne. 

- På ét område begynder man at kunne ane en form for differentiering i markedet, også mellem Netto og Rema 1000. Og det er på kædernes egne produkter, private labels, hvor Rema 1000 satser markant mere på det område sammenlignet med de øvrige konkurrenter.

Udfald: Rema vinder


Placeringer i storbyer

I RetailNews' gennemgang viste fordelingen af Netto- og Rema 1000-butikker i de fem største danske byer en klar overhånd til Netto. 

- De gode beliggenheder er ved at være taget alle sammen, og det presser også Netto og Rema 1000 længere væk fra primærlokationer. Jo flere butikker, jo lavere omsætning får man også pr. kvadratmeter på sigt, siger Dorte Wimmer. 

Udfald: Netto vinder


Topdirektørs anciennitet 

I slutningen af 2023 gennemgik RetailNews samtlige af topcheferne i den danske dagligvarehandel og disses ansættelsesforhold i branchen. 

Her er cheferne i dansk dagligvarehandel - og deres anciennitet

  • Salling Group: Anders Hagh - siden juni 2023
  • Bilka: Mark Nielsen - siden oktober 2013
  • Føtex: Morten Møberg - siden januar 2023
  • Netto: Braw Bakir - siden april 2022
  • Coop: Kræn Østergaard Nielsen - siden september 2020 
  • Coop-kæde: Allan Kristoffersen - siden januar 2021
  • Dagli'Brugsen og Brugsen: Torben Blom Andersen - siden september 2022
  • 365discount: Michael Tilsted - siden september 2023
  • Irma (lukker til maj): Martin Brinch Jöhncke - siden februar 2023
  • Rema 1000: Henrik Burkal - siden maj 2005
  • Lidl Danmark: Jens Stratmann - siden juni 2021
  • Dagrofa: Tomas Pietrangeli - siden august 2018
  • Meny: Richo Boss - siden januar 2021
  • Spar, Min Købmand og Let-Køb: Esben Keller - siden april 2021
  • Løvbjerg: Thomas Nielsen - siden oktober 2023
  • Butikskæden Nærkøb A/S: Jens O. Bylling Jensen - siden juni 2003
  • ABC Lavpris: Ejvind Okholm - februar 1993
  • Nemlig.com: Stefan Plenge - august 2010

Virksomheder markeret med fed er enten hovedkoncernen eller en selvstændig kæde

Her afslørede listen en række markante ændringer i løbet af 2023 - men også at Rema 1000, Butikskæden Nærkøb A/S og ABC Lavpris besættes af de tre længest siddende direktører i dagligvarehandlen. 

Henrik Burkal har således stået i spidsen for Rema 1000 siden 2005, mens Netto-direktør Braw Bakirs ansættelse først startede i april 2022. 

Udfald: Rema vinder


Den endelige vinder

En hurtig sammentælling af de ovenstående syv dyster indikerer i første omgang, at konkurrencen mellem Netto og Rema 1000 er meget intens. Og meget lige. 

Der er kamp om hver eneste kvadratmeter og hver eneste kunde - og sådan bliver det også i fremtiden. 

Og derfor er det måske også meget symptomatisk, at RetailNews' duel mellem Netto og Rema 1000 ender uafgjort. 

Dét til trods understreger Dorte Wimmer, at hun ser én vinder i den direkte discountduel - og det er Rema 1000. 

- Rema lykkes med rigtig, rigtig mange ting. De har lokal forankring og veldrevne butikker, siger hun. 

Se nøgletal for:
Læs mere om: dagligvarehandel
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.703