23948sdkhjf

Ny Lidl-kampagne skal få danskerne til at vælge mere bælg

- En unik mulighed. 

Sådan kalder indkøbsdirektør i Lidl Danmark, Maria Lovecchio, dét at Lidl-kæden i hele 2024 vil sprede et budskab om bælgfrugter ud til den danske befolkning. 

Samtidig påpeger hun, at danskernes kost indeholder "for få bælgfrugter", og det faktum "vil vi gerne ændre på", understreger hun. 

For der skal flere plantebaserede varer og bælgfrugter i indkøbskurven mener den tyske dagligvarekæde - og derfor har de indgået et samarbejde med Dansk Vegetarisk Forening og Copenhagen Business School. 

- Det kan være svært at formidle konceptet om, at vi ved at spise mere plantebaseret kost, faktisk gør en forskel. Men selv små ændringer af vores kostvaner kan have en stor effekt på at forbedre vores sundhed og samtidig gøre en forskel for miljøet og fødevaresituationen på verdensplan, udtaler Maria Lovecchio. 

Bælgfrugter

  • Bælgfrugter er modne, tørrede frø fra bælgplantens frugter. 
  • De vokser i bælg og kendes som ærter, bønner og linser - f.eks. brune bønner, hvide bønner, sorte bønner og kidneybønner, røde og grønne linser eller kikærter og gule flækærter.
  • Bælgfrugter er en god kilde til protein, kostfibre, vitaminer og mineraler.
  • Bælgfrugter nedsætter risikoen for hjerte-kar-sygdomme.
  • Bælgfrugter er blandt de fødevarer, der har det laveste klimaaftryk.
  • Danskerne spiser i gennemsnit kun cirka 5 g bælgfrugter dagligt.

Kilde: Hjerteforeningen

Lidl har udvalgt to testbutikker - på Rådhuspladsen i Aarhus og i Nordhavn i København - til at prøve de nye plantebaserede tiltag af. 

'Bælg mig'

Kampagnen går under navnet 'Bælg mig' - og følges afslutningsvis op af et hold forskere fra Copenhagen Business School. 

- Testkampagner for at fremme bæredygtige og sunde fødevarevalg under ’real-life forhold’ giver værdifuld indsigt. Forbrugerundersøgelser er ofte baseret på spørgeskemaer i hypotetiske omgivelser. 

- Men vi ved, at forbrugerne ofte siger én ting, men gør en anden ting, især når det kommer til bæredygtige og sunde valg, udtaler Meike Janssen, der er lektor ved Copenhagen Business School og tilknyttet projektet. 

- Vi er meget glade for at Lidl i samarbejde med Copenhagen Business School er parate på at afprøve nye metoder og nye produkter i deres to testbutikker, så vi kan se hvordan forbrugerne reagerer på materialet og bliver klogere på hvilke former for inspiration og viden, der især er behov for, for at få danskerne til at handle ind til grønne måltider, supplerer Marie Luja Rasmussen, der er projektleder i Dansk Vegetarisk Forening. 

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.647