Med eller uden kød: Alternativ prissætning i discountkæde tester kundernes valg
Den tyskejede discountkæde Lidl skruer op for brugen af forskellige virkemidler, når den fra og med 7. januar kører kampagne for sit plantebaserede sortiment.
Først og fremmest prøver Lidl med 144 butikker i Danmark som noget helt nyt at prissætte de kødfri alternativer, så de gram til gram koster det samme som kødet.
- Formålet med kampagnen er at fjerne den barriere, der kan være omkring prisen, når valget om veganske eller animalske produkter træffes. Typisk er veganske produkter dyrere end sammenlignelige animalske produkter. Det er vores kunders valg, om de foretrækker animalske eller veganske produkter, men vi håber, at det vil motivere flere til at prøve de veganske alternativer, siger Maria Lovecchio, som er indkøbsdirektør i Lidl Danmark i en pressemeddelelse.
Den internationale discountgigant er Europas suverænt største dagligvarekæde, og på mange af Lidls øvrige markeder har den veganske bevægelse i flere år omdøbt januar til "veganuary" - med særligt fokus på den plantebaserede mad.
I Danmark er en tilsvarende kampagne ved at blive løbet i gang under navnet Grøn Januar. Men Lidls grønne kampagne kommer nu til at køre helt frem til udgangen af marts.
Lidl har prøvet den samme prismodel af i hjemlandet Tyskland, hvor man i oktober oplevede en markant stigning i salget af veganske produkter. Derfor regner man også i Lidls danske butikker med at se, at flere vil prøve de plantebaserede alternativer i perioden.
Et andet tiltag i kampagnen er at placere nogle af de veganske produkter ved siden af de tilsvarende animalske. Derfor er kampagnens samlende overskrift "Valget er dit".