23948sdkhjf

Dagbøder venter snart flere tusinde firmaer, frygter dansk kassesystem

En ny lov træder i kraft pr. 1. januar 2024. 

Det er der som sådan ikke noget skelsættende i, da ny lovgivning træder i kraft jævnligt. Men for op mod flere tusinde caféer, restauranter og kiosker kan denne specifikke lovændring få store konsekvenser.

- Den største konsekvens for den erhvervsdrivende er bøderne, som kan ende med dagbøder på 1000 kroner - efter tredje besøg lyder bøden på 30.000 kroner, udreder direktør i kassesystemtjenesten Shopbox, Christian Obling Elbek. 

Det drejer sig netop om et digitalt kasse- og salgsregistreringssystem. 

De tre vigtigste punkter i ny lovgivning

  • Fra 1. januar 2024 træder den nye lovgivning i kraft
  • Det medfører, at forskellige sektorer - såsom caféer, pizzeriaer, kiosker og restauranter - bliver pålagt at implementere digitale salgsregistreringssystemer
  • Formålet med påbuddet om digitale kasseapparater er at reducere omfanget af sort arbejde samt bedrageri i forbindelse med moms og skat
  • Dette initiativ er skabt for at forenkle skattemyndighedernes muligheder for at udføre kontrol med virksomheder
  • Allerede nu er det muligt for Skat at pålægge visse virksomheder at anvende et digitalt salgsregistreringssystem (en såkaldt POS-løsning), selv før 1. januar 2024, såfremt virksomheden overtræder de eksisterende, gældende krav og regler.
  • Ved kontrolbesøg efter 1. januar 2024 kan Skat udstede bøder på 10.000,- ved 1. kontrolbesøg, 20.000,- ved 2. kontrolbesøg etc., hvis ikke en virksomhed har et egnet registreringssystem i orden. 
  • Dertil har Skat mulighed for at udstede dagsbøder á 1000,-, indtil kravet er opfyldt. 

Kilder: PosOne og skat.dk

Den nye lovgivning er sat i verden for at gøre skattemyndighedernes kontrolarbejde med virksomheder nemmere - i særdeleshed omkring sort arbejde og bedrageri. Og det rammer særligt virksomhederne, der årligt omsætter for mellem 50.000 kroner og 10 millioner kroner.

Men det er langt fra alle virksomheder, der i første omgang var klar over lovændringen, forklarer Christian Obling Elbek. 

- Vi blev nærmest væltet af opringninger fra kioskejere, barejere og restauratører, som er alvorligt bange for, at Skat kommer og banker på døren. Problemet er, at Skat har varslet virksomhederne for sent, og de kan udstede store bøder fra dag et, hvis man ikke lever op til de nye skatteregler, siger Shopbox-direktøren. 

Sagen kort

I uge 42 fik cirka 12.000 restauranter, cafeer, pizzeriaer og kiosker et brev - i E-boks - fra Skat. 

Heri stod der, at hvis de ikke inden 1. januar 2024 har fået indført digital salgsregistrering, vil de få store bøder fra Skat - dagsbøder á 10.000 kroner stykket. 

Og det skabte ifølge Shopbox-direktøren "frygt og forvirring" blandt de mange erhvervsdrivende, som ikke havde de nødvendige, opdaterede kasse- og salgssystemer. 

- Restauranter og butikker har mange andre ting at tænke på lige nu, konstaterer han. 

Han efterlyser "mere og bredere kommunikation til de erhvervsdrivende". 

- Vi har flere gange oplyst vores kunder om den nye lovgivning, men vi oplever stadig, at der er mange, der ikke har læst vores nyhedsbrev. Det er derfor op til hele branchen at råbe dem op - både Skat, brancheforeningerne og andre interessenter som os, siger direktøren. 

Han anslår, at mellem 3000 og 4000 af de omfattede 12.000 virksomheder enten ikke ved, at der kommer ny lovgivning til årsskiftet - eller ikke har taget aktivt stilling til et køb af et digitalt system endnu. 

Positive konsekvenser

Christian Obling Elbek har dog ikke lutter dårlige tanker om den nye lovgivning, som han også finder flere positive aspekter i.

- Jeg mener også, at en stor konsekvens vil være, at de erhvervsdrivende kommer til at se meget negativt på dette tiltag på grund af bøderne - og ikke som en mulighed for drive deres forretning på et bedre datagrundlag. 

- Der er kæmpe muligheder for erhvervsdrivende i at forstå forretningen bedre ved at digitalisere salgsregistreringen. De kan blandt andet bedre justere salgspriserne ved stigende indkøbspriser, få et hurtigere overblik over, hvad de sælger og hvornår. Med dette skal de ikke vente på en rapport fra deres revisor, der kommer flere måneder efter, at salget er sket, siger Christian Obling Elbek.

RetailNews har vi tidligere omtalt lovændringen, som tillige har haft indvirkning på Danmarks største detailkæde, Butikskæden Nærkøb A/S. 

Her pegede direktør Jens O. Bylling Jensen også på en positiv virkning ved lovændringen - men også en økonomisk udfordring for butikkerne i den frivillige kæde. 

- Det har givet den udfordring, at mange butikker skulle have opdateret deres kassesystemer. Og nogle skulle også ud at købe helt nyt udstyr. Det er en ekstra omkostning, der bliver pålagt butikkerne.

- Det giver dog også en bedre bruttoavancestyring, hvis man udnytter systemet fuldt ud. Men det er måske ikke alle butikker, der kan bruge den nødvendige tid på teknologien, fordi mange af dem selv står bag kassen i deres butikker, sagde han i slutningen af oktober. 

Dispensation? 

Med ganske kort tid til den omtalte deadline har der allerede floreret rygter om, at Skat ville udkomme med en dispensation til de af virksomhederne, der endnu ikke har fået bragt systemet i orden. 

Spekulationer har også gået på, at deadlinen ville blive udskudt et halvt år - altså til sommeren 2024. 

Det har RetailNews forsøgt at få be- eller afkræftet ved Skattestyrelsen.

Styrelsen er dog ikke vendt tilbage på redaktionens henvendelse fra onsdag 14. december før denne artikels deadline. 

Se nøgletal for:
Læs mere om: detailhandel lovgivning
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.722