Dansk Erhverv: - Danskernes julehumør er vendt tilbage
Høj inflation og lav forbrugertillid.
Disse to faktorer spillede markant ind i detailbranchens julehandel i 2022 - men i år forventer Dansk Erhverv en stigning på fire procent i den samlede omsætning i detailsalget.
Det sker blandt som følge af "lavere inflation, tiltagende lønvækst, stigende beskæftigelse samt øget forbrugertillid", skriver organisationen i en pressemeddelelse.
- Det er dejligt, at det ser ud til, at danskernes julehumør er vendt tilbage, og de dermed har lyst til at handle i julemånederne. Sidste år var stemningen og købelysten noget præget af høje energipriser, høj inflation og krisestemning, men heldigvis tegner det til at blive anderledes i år, og det er godt for de danske butikker og danskernes ønskelister forhåbentlig, udtaler Henrik Hyltoft, der er vicedirektør i Dansk Erhverv.
- Generelt er det godt for julehandlen, at danskerne oplever tryghed omkring deres økonomi. Der er mere ro på i år, priserne stiger ikke så voldsomt, og der er kommet lidt mere i lønposen hos mange danskere og beskæftigelsen er høj.
- Det vil formentlig have en positiv effekt på julehandlen i år, og det kan vi som erhvervsorganisation kun glæde os over, for set med butikkernes øjne var julen sidste år ikke noget at råbe hurra for, tilføjer han.