23948sdkhjf

Dyrenes Beskyttelse om udfasning af turbokylling: - Det går for langsomt

Den hurtigt voksende kyllingerace Ross 308 bør ikke være i supermarkedernes tilbudsaviser, når detailhandlen har erkendt, at den er bunden af dårlig dyrevelfærd, mener Dyrenes Beskyttelse

- Det er trist at se.

Sådan er meldingen fra Dyrenes Beskyttelse, når snakken falder på, hvordan dansk dagligvarehandel markedsfører turbokyllingen. 

Turbokylling

  • Turbokyllinger, oftest af racen Ross 308, er avlet til at vokse ekstremt meget på kort tid. 
  • I løbet af 35 dage vokser de fra 50 gram til 2200 kilo - det medfører en lang række alvorlige velfærdsproblemer.
  • Tre ud af fire hurtigtvoksende kyllinger kan ikke gå normalt, og dertil kommer problemer med blandt andet åndedrætsbesvær og hjertestop.
  • En YouGov-undersøgelse foretaget for Anima viser, at 2 ud af 3 danskere mener, supermarkederne bør droppe de udskældte kyllinger.

Kilde: Anima

Det udtaler organisationens direktør, Britta Riis, i en pressemeddelelse, hvor hun sætter fokus på, hvordan "dele af detailhandlen stadig anvender den allerdårligste dyrevelfærd i markedsføringen".

- Der burde være fokus på at markedsføre de fritgående og økologiske kyllinger, slår hun fast. 

Det går for langsomt med at få turbokyllingen ud af supermarkederne Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse

Over en bred kam har de danske dagligvarekæder dog meldt ud, at turbokyllingen enten er eller bliver udfaset i løbet af de kommende år - men det går ikke hurtigt nok, mener Dyrenes Beskyttelse. 

Hos Danpo, der er Danmarks største kyllingeproducent, har man ifølge Dyrenes Beskyttelse droppet en stor satsning på langsomt voksende kyllinger med bedre dyrevelfærd med henvisning til forbrugeradfærd. Men supermarkederne bærer også en del af skylden, lyder det fra organisationen.

- Det går for langsomt med at få turbokyllingen ud af supermarkederne, og når detailhandlen på dagligvaremarkedet herhjemme har erkendt de dårlige livsbetingelser bag produkterne, så er det uetisk at blive ved med at markedsføre det billige kyllingekød. Dyrene betaler prisen, udtaler Britta Riis.

Aktion mod Coop

Senest har også dyreværnsorganisationen Anima lanceret en kampagne mod Coops butikker - "Coop - værst til dyrevelfærd" - som var målrettet over 200 365discount-butikker på landsplan. 

- Jeg synes, det er pinligt for Coop, at de forsøger at tørre ansvaret af på kunderne i stedet for selv som virksomhed at indtage en holdning til, hvad bundniveauet for kyllingevelfærd skal være, sagde Anima-kampagneleder Mathias Madsen dengang. 

- Jeg har faktisk ikke dårlig samvittighed. Jeg mener, at vi i Coop matcher, hvad den danske produktion kan levere, og vi matcher det, kunderne efterspørger. Det her kommer ikke til at ændre på Coops strategi, lød Coops modsvar fra ansvarlighedsdirektør Thomas Roland. 

Her er turbokyllingstatus i dansk dagligvarehandel

  • Lidl
  • Har smidt turbokyllingen i det faste, ferske sortiment for porten og er stoppet med at markedsføre turbokylling i det faste, ferske sortiment. 
  • Ferske turbokyllinger bruges ikke umiddelbart i tilbudsaviser. 
  • Kæden mangler dog en målsætning på udfasning af turbokylling på frost og pålæg.
  • Rema 1000
  • Har lavet en plan og har allerede i 2022 udfaset og stoppet markedsføring af turbokylling i fast, fersk sortiment. 
  • Ferske turbokyllinger bruges ikke umiddelbart i tilbudsaviser. 
  • Har også fokus på udfasning af turbokylling på frost og i bearbejdet form. 
  • Ambitionen er, at turbokylling som råvare og ingrediens er helt udfaset i alle produkter med udgangen af 2025.
  • Salling Group
  • Siden 2022 har alle ferske kyllinger i det faste sortiment været langsommere voksende racer. 
  • Inden udgangen af 2025 vil hele det ferske sortiment inkl. spot og kampagnevarer være langsommere voksende racer. 
  • Markedsføringen af hurtigt voksende kyllinger skrues løbende ned i perioden frem mod 2025. 
  • Inden udgangen af 2026 vil kyllinger på frost i det faste sortiment være af langsommere voksende racer. 
  • Salling Group vil bidrage til at løfte dyrevelfærden i alle de kategorier, hvor kylling indgår som ingrediens, men der er ikke sat konkrete målsætninger for, hvornår det skal være sket.
  • Coop
  • Har en plan om at udfase turbokyllinger i fast fersk sortiment senest i 2025, men siger også at det i sidste ende er forbrugerne, der bestemmer. 
  • Uvist hvornår markedsføringen af turbokylling præcist stopper, samt hvornår turbokyllinger er udfaset i frost og bearbejdede produkter.
  • Nemlig.com
  • Ved udgangen af 2023 er det slut med at sælge ferske turbokyllinger hos nemlig.com, men ind til da fortsætter markedsføringen.
  • I 2024 og 2025 vil Nemlig.com lave samme udfasning for henholdsvis frosne og forarbejdede produkter med kylling.
  • Samtidig skal mindst 25 procent af salget af kyllinger være mindst 2-hjertet.
  • Dagrofa
  • I kæderne Meny, Spar, Min Købmand og LetKøb skal den hurtigvoksende kylling Ross 308 ud af butikkerne med udgangen af 2024. 
  • Der er stadig turbokyllinger i tilbudsaviserne.

Kilde: Dyrenes Beskyttelse

Se nøgletal for:
Læs mere om: dagligvarehandel kyllinger
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.797