23948sdkhjf

- Black Week vil slå alle rekorder

Omsætningen på Black Fridays første seks timer faldt ifølge MobilePay med ti procent i forhold til sidste år

Opdateret 13:50 med kommentar fra Niels Ralund

I løbet af Black Week, der løb fra mandag til torsdag som optakt til handelsdagen Black Friday, er der blevet handlet via MobilePay 2,1 millioner gange.

I alt er der blevet swipet for 1,35 milliarder kroner.

Det oplyser selskabet bag MobilePay, Vipps, som kalder det en stærk start. Til gengæld tegner Black Friday til tilbagegang.

- Vi oplever i år for alvor, at Black Week slår igennem som årets store handelsuge.

- Prisen er, at Black Friday flader mere ud og flytter omsætning til resten af ugen, skriver Lars Green, der er kommercielt ansvarlig for MobilePay online, i en kommentar.

Fald på ti procent

Fra midnat til klokken 06.00 fredag morgen faldt omsætningen ifølge MobilePay med ti procent sammenlignet med sidste år.

I denne periode handlede danskerne for 36 millioner kroner svarende til 48.000 transaktioner.

- Uanset det tror vi fortsat, at black week vil slå alle rekorder. Vi forventer en samlet vækst på 5-10 procent fremme ved midnat søndag, udtaler Lars Green.

Black Friday

  • Helligdagen Thanksgiving fejres i USA den fjerde torsdag i november. 
  • Black Friday - på dansk sort fredag - kommer som den store indkøbsdag dagen efter.
  • Der er flere forklaringer på, hvorfra navnet Black Friday stammer - måske fordi gaderne er sorte af de mange mennesker, der er ude for at handle.
  • Traditionen har bredt sig til andre lande, herunder Danmark, hvor den er vokset markant i omfang de seneste ti år. 
  • De første år var det især et fænomen i detailhandlen, men i de senere har det bredt sig til at fylde meget i nethandlen også.
  • Black Friday skydes herhjemme i gang ved midnat, når torsdag bliver til fredag. Mange butikker har dog udvidet fænomenet til at vare hele ugen eller endda længere.
  • Black Friday har de senere år været en af de største indkøbsdage herhjemme.

Kilde: Ritzau og Dansk Erhverv

Større end 2022

Inden for de seneste år er Black Friday hos mange virksomheder blevet udvidet med Black Week, som typisk er dagene op til den store handelsdag.

DI Handel, som er en afdeling af brancheorganisation Dansk Industri, har de seneste år undersøgt forbrugeres holdning til Black Friday.

I år har 62 procent af de over 1000 adspurgte svaret forud for handelsdagen, at de har planer om at gå på tilbudsjagt på Black Friday. Det er en stigning på ti procentpoint fra sidste år.

For de unge mellem 18 og 29 år gælder det, at 82 procent er potentielle købere, viser opgørelsen fra DI Handel.

Målt i absolutte kroner forventer de handlende på Black Friday i gennemsnit at bruge 2348 kroner i år. Det er ifølge DI Handel 17 procent højere end danskernes forventning i 2022 på 2005 kroner.

Optimisme

Hos Dansk Erhverv har e-handelsdirektør Niels Ralund også fået gode tilbagemeldinger fra detailbranchen, oplyser han til DetailWatch

- Vi får nogle rigtig gode meldinger, og langt bedre end jeg havde forestillet mig. Det er julehandlen, der er startet, og det er rigtig godt for detail- og netbutikkernes indtjening og likviditet, hvor mange har oplevet et pres, siger Niels Ralund til mediet. 

Også hos elektronikgiganterne Proshop og Elgiganten har man oplevet en stor interesse i forbindelse med Black Friday, oplyser direktørerne for de to virksomheder - henholdsvis Poul Thyregod og Peder Stedal. 

Dansk Erhverv tilføjer derudover i en pressemeddelelse, at man hører lignende meldinger fra Imerco, BabySam og koncernen Indeks Retail, der driver Bog & Idé, Legekæden og Boghandleren. 

- Jeg har hele tiden sagt, at jeg håbede, at de lidt lave forventninger var præget af, at vi spurgte forbrugerne ret tidligt, og at de derfor ikke var så købeklar. Det tyder de friske tal heldigvis på. Lige i dette tilfælde er jeg derfor glad for, at vores prognose ikke er helt præcis, udtaler Niels Ralund i samme pressemeddelelse. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125