23948sdkhjf

Flere økonomer forventer større salg end sidste år på Black Friday

Udsalgsfænomenet Black Friday er igen over os. Mange vil benytte lejligheden til at købe store forbrugsgoder, som de ellers har udskudt, vurderer økonomer

Endnu en gang er både gader og stræder og nettet fyldt med reklamer for knaldtilbud til udsalgsfænomenet Black Friday.

Efter en periode med høj inflation og stigende udgifter er forbrugerne blevet endnu mere prisbevidste og klar til at gå på tilbudsjagt, vurderer flere økonomer.

- Forventningen er, at rigtig mange vil se efter tilbud på Black Friday. Men jeg tror samtidig, at vi vil se en anden type køb, som i højere grad er planlagt, siger forbrugerøkonom i Nordea Ida Moesby.

- Vi kan for eksempel se, at mange forbrugere har udskudt køb af større forbrugsgoder som vaskemaskiner og køleskabe, fordi priserne er steget så meget, og vi generelt er mere pressede på pengepungen, siger hun.

Black Friday

  • Helligdagen Thanksgiving fejres i USA den fjerde torsdag i november. 
  • Black Friday - på dansk sort fredag - kommer som den store indkøbsdag dagen efter.
  • Der er flere forklaringer på, hvorfra navnet Black Friday stammer - måske fordi gaderne er sorte af de mange mennesker, der er ude for at handle.
  • Traditionen har bredt sig til andre lande, herunder Danmark, hvor den er vokset markant i omfang de seneste ti år. 
  • De første år var det især et fænomen i detailhandlen, men i de senere har det bredt sig til at fylde meget i nethandlen også.
  • Black Friday skydes herhjemme i gang ved midnat, når torsdag bliver til fredag. Mange butikker har dog udvidet fænomenet til at vare hele ugen eller endda længere.
  • Black Friday har de senere år været en af de største indkøbsdage herhjemme.

Kilde: Ritzau og Dansk Erhverv

Ida Moesby henviser blandt andet til de seneste tal for forbrugertilliden fra Danmarks Statistik. De viste, at danske forbrugere holder igen.

I både Sydbank og Nordea lyder økonomernes prognose for salget på Black Friday, at det vil overstige sidste års salg. Men det vil måske ikke nå helt op på niveau med 2021.

I coronaåret 2021 satte handlen i de danske onlinebutikker rekord i løbet af Black Week - inklusiv Black Friday - med en omsætning på 3,2 milliarder kroner.

- Vi vil nok se lidt større forbrug end sidste år, men formentlig ikke så højt, som vi har set tidligere, siger Ida Moesby.

Det hænger sammen med, at forbrugernes økonomi er markant svækket sammenlignet med 2021, lyder det fra forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen i Sydbank.

Hverdag

I løbet af 2021 og 2022 steg forbrugerpriserne markant. Inflationen toppede i slutningen af 2022 på omkring 10 procent. Det har gjort ondt på manges økonomi.

Men samtidig har mange siden fået lønstigninger, og så er de høje priser efterhånden blevet hverdag, tilføjer hun.

- Vi har vænnet os til den nye normal. En liter mælk koster bare mere end før. Vi jagter tilbud, så godt vi kan, og det gør vi så endnu mere til Black Friday, for der kan vi i forbrugernes bevidsthed få nogle gode tilbud, siger Ann Lehmann Erichsen.

Sydbank har i en undersøgelse spurgt 1000 danskere, om de har tænkt sig at handle på Black Friday i år, og det har 47 procent.

Hos betalingskortudbyderen Nets følger de hvert år Black Friday tæt og har år efter år kunnet konstatere, at salget har sat rekord.

Det er dog blevet lidt sværere at sige helt skråsikkert, fordi salget samtidig har spredt sig over hele ugen i mange butikker.

I år har Nets også spurgt 1000 danskere om deres forventninger til Black Friday, og flere end før svarer, at de har tænkt sig at gå på udsalgsjagt efter julegaver.

- Så vi forventer faktisk, at en stor del af julehandlen kommer til at ske i denne uge, siger Henriette Dunkjær Andersen, salgsdirektør i Nets.

75 procent flere kunder

I detailhandlen er der høje forventninger til fredagens omsætning også i år.

- Der er ingen tvivl om, at Black Friday er en af årets helt store shoppedage, siger administrerende direktør for Danske Shoppingcentre Jesper Faurholdt.

- Typisk er der helt op til 75 procent flere kunder på Black Friday i forhold til en almindelig god fredag i centrene, siger han.

Danske Shoppingcentre har i alt 17 centre fordelt over Jylland og Sjælland - blandt andet Aalborg Storcenter, herningCentret, Randers Storcenter, Kolding Storcenter, City2, Helsingør Bycenter og Lyngby Storcenter.

De 17 shoppingcentre har indtil nu i år haft flere kunder igennem butikkerne end sidste år, fortæller Jesper Faurholdt, som derfor forventer, at shoppedagen vil overgå sidste år.

- Vi ser generelt en tilstrømning mod shoppingcentre, som vi også ser komme til at fortsætte igennem Black Week og igennem julehandlen, siger han.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.169