23948sdkhjf

Overfyldte lagre presser priserne i bund i detailhandlen

Virksomhederne står med et problem, der kan komme købelystne forbrugere til gode

De danske forretninger og forbrugere har haft forskellige forventninger op til årets Black Friday 24. november, skriver Nordjyske

En dag, hvor virksomhederne skal hente en stor del af årets salg.

Virksomhederne står samtidig med et stort problem, der kan komme de købelystne forbrugere til gode.

En stor del af de danske butikker og webshops vurderer, at de har for mange varer på lager.

En situation, der øger konkurrencen om kunderne og hamrer priserne i bund.

Stor købelyst

Forbrugerne er op til årets Black Friday klar til at bruge penge.

I en undersøgelse foretaget af Nepa for Pricerunner svarer over halvdelen af de adspurgte danskere, at de regner med at købe noget på Black Friday i år.

Af dem svarer en tredjedel, at de forventer at købe mere end sidste år.

Det afspejler sig blandt andet i beløbene, som de danske forbrugere forventer at handle for i løbet af årets Black Friday.

Den store købelyst fra forbrugerne er dog ikke noget, som detailhandlens webshops kalkulerer med.

En ny medlemsundersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at mange webshops går ind til udsalget med lavere forventninger og højere usikkerhed end tidligere år.

Medlemsundersøgelsen viser, at to ud af tre netbutikker forventer, at salget bliver det samme eller mindre end sidste år.

De lave forventninger undrer ikke e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, Niels Ralund.

- Vi har jo igennem en efterhånden længere periode set, at forbrugerne er meget tilbageholdende med at bruge penge, så det giver fin mening, at butikkerne tager højde for det, siger han i en pressemeddelelse.

Den tilbageholdende købelyst skal man dog ikke ligge for meget i, mener forbrugeranalytiker hos PriceRunner, Katrine Barslev.

Ifølge Katrine Barslev er det et udtryk for, at detailhandlen kan forvente markant mere aktivitet den kommende tid.

- Kunderne er mere tilbageholdende i ugerne op til Black Friday, fordi de forventer at kunne gøre en god handel. Ingen ønsker at betale fuld pris for noget i oktober, når de ved, at årets største udsalg venter lige om hjørnet, siger hun i en pressemeddelelse.

Og forbrugerne gør meget vel klogt i at vente på årets største udsalg.

Virksomhederne i detailhandlen er nemlig presset til at få nedbragt deres varelagre.

Overfyldte lagre skal nedbringes

I oktober mente mere end hver tredje detailvirksomhed, der sælger elektronik, møbler eller tøj, at de havde for mange varer på lager. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Faktisk har de overfyldte lagre været et problem, der strækker sig mere end et år tilbage.

Den udfordring kan komme de købelystne forbrugere til gode.

Flere detailvirksomheder fortæller til Børsen, at de fyldte varelagre vil påvirke priserne til at blive sat ned i løbet af julehandlen.

Blandt andre fortæller administrerende direktør i Elgiganten, Peder Stedal, at november og december vil blive præget af udsalg og tilbudskamp på grund af overfyldte lagre.

- Hele detailhandlen er afhængig af julehandlen, og det er vi selvfølgelig også. Den høje inflation og lave forbrugertillid igennem 2022 og i dele af 2023 har også ramt vores indtjening, og om der kommer en opblødning snart, må tiden vise, siger han til Børsen.

- Der er ingen tvivl om, at der bliver muligheder for at gøre en god handel, når flere står med for mange varer, der skal sælges ud i løbet af julehandlen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.143