23948sdkhjf

Modegigant oplever succes med logistiksatsning: - Der er flere i pipelinen

Logistik er en fuldstændig afgørende del af forretningen hos den tyske e-handelskæmpe Zalando. 

Det fortæller Neil Bennett, som er vicepræsident hos Logistics Operations Zalando SE.

- Zalando er selvfølgelig en modevirksomhed, men logistik er en virkelig vigtig del af vores DNA, siger han og fortsætter:

- Vores lagre er en nøglekomponent i vores logistik-netværk. I dag har vi 12 lokationer i Europa. Det giver os mulighed for at levere hurtigt og levere lokalt. Fra vores lokation i Sverige har vi adgang til Danmark, Norge, Sverige og Finland.

Zalando er selvfølgelig en modevirksomhed, men logistik er en virkelig vigtig del af vores DNA. Neil Bennett, vicepræsident hos Logistics Operations Zalando SE.

Logistiknetværket er imidlertid ikke kun et vigtigt element i forhold til at servicere forbrugerne. Det spiller også en helt afgørende rolle i virksomhedens nyeste forretningsben.

Tidligere dette efterår slog Zalando nemlig dørene op for ZEOS-tjenesten, hvor Zalando vil levere logistik til andre modebrands salg på diverse digitale markedspladser samt modevirksomhedernes egne hjemmesider.

- Allerede nu har vi over 30 partnere, der har tilmeldt sig ZEOS, og der er flere i pipelinen. Det tyder på, at vi virkelig hjælper med at løse et problem, siger Isabel Rocher, kommerciel direktør for B2B hos Zalando.

Allerede nu har vi over 30 partnere, der har tilmeldt sig ZEOS, og der er flere i pipelinen. Det tyder på, at vi virkelig hjælper med at løse et problem. Isabel Rocher, kommerciel direktør for B2B hos Zalando.

Løsningen på et logistikproblem

Konkret fungerer ZEOS således, at virksomhedens logistikcentre skal fungere som en form for centrallagre for Zalandos kunder i modeindustrien, der i fremtiden kan overlade hele lagerbeholdningen i Zalandos varetægt og fokusere på deres kerneforretning.

Dermed mener Zalando at have fundet en løsning på et generelt logistikproblem i modebranchen, hvor virksomheder ofte er nødt til at dele deres lagerbeholdning op i mindre enheder.

- Hver gang en virksomhed sælger gennem en ny kanal, er de nødt til at splitte deres lagerbeholdning op. Og hvis det så ikke går så godt med salget på kanalen, har man et problem, forklarer Isabel Rocher.

Kort om ZEOS

  • ZEOS er en forkortelse for "Zalando E-commerce Operating System". 
  • ZEOS giver brands og forhandlere mulighed for effektivt at administrere alle deres salgskanaler på tværs af Europa fra én samlet platform.
  • Gennem ZEOS kan modebrands indlevere deres lagerbeholdning til Zalando, som så sørger for lager og distribution af varerne, uanset hvilken kanal de sælges gennem.
  • Infrastrukturen til ZEOS er Zalandos 12 logistikcentre, samt virksomhedens samarbejde med over 40 europæiske transportører. 

Kilde: Zalando

Leveringer der passer til markedet

Zalando vil også tilbyde at stå for leveringen af de varer, der gennem ZEOS bliver oplagret i Zalando-netværket.

Dermed får virksomhedens fremtidige kunder adgang til de 40 lokale transportører, som Zalando har aftaler med rundt om i Europa. Fra det svenske logistikcenter hentes varerne af PostNord.

De mange lokale aftaler giver ifølge Zalando den store fordel, at man nemt kan tilpasse leveringen til lokale forbrugeres præferencer.

- Nogle markeder er eksempelvis meget tidsfølsomme. Det gælder f.eks. det nordiske marked, hvor der er mange dygtige lokale konkurrenter, som er i stand til at levere hurtigt. Fra vores hub i Sverige tilbyder vi next-day leveringer til hovedstæderne i de nordiske lande og same-day leveringer til Stockholm, forklarer Neil Bennett.

Han tilføjer, at det dog kun er muligt med de varer, som er mest almindelige på det skandinaviske marked, og derfor er på lager i det svenske logistikcenter.

Nogle markeder er eksempelvis meget tidsfølsomme. Det gælder f.eks. det nordiske marked, hvor der er mange dygtige lokale konkurrenter, der er i stand til at levere hurtigt. Neil Bennett, vicepræsident hos Logistics Operations Zalando SE.

Flyfragt forbudt

Selvom Zalando har udliciteret udbringningen af varer til forskellige leverandører, er de alligevel nødt til at engagere sig i transportdelen af det logistiske setup.

Transportleverandørernes CO2-udledning ender nemlig i sidste ende i Zalando ́s klimaregnskab, og når ZEOS for alvor kommer op at køre, glider den videre over hos kunderne. Derfor er Zalando nødt til at forholde sig til, hvordan de kan sænke CO2-udledningen fra transporten.

- Vi har ikke vores egen flåde, så derfor er vores leverandører afgørende for, at vi kan omstille transporten, siger Neil Bennett.

Han peger på, at de eksempelvis har elektrificeret kørslen mellem virksomhedens svenske logistikcenter og PostNords sorteringshub.

Vi undgår total flyfragt. I stedet bruger vi kun vejtransport og tog til at få vores varer ud på de forskellige markeder Neil Bennett, vicepræsident hos Logistics Operations Zalando SE.

Et andet lokalt tiltag er de leveringsbokse, som Zalando benytter sig af i flere europæiske lande. Med dem kan virksomheden mindske kørslen, fordi varerne ikke behøver at blive bragt hjem til kundernes hoveddør.

På det lidt mere overordnede plan har virksomheden taget en principiel beslutning og valgt at droppe den mest forurenende transportform af dem alle:

- Vi undgår total flyfragt. I stedet bruger vi kun vejtransport og jernbanen til at få vores varer ud på de forskellige markeder, slutter Neil Bennett.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125