23948sdkhjf

Skuffende indtjening til Flügger

En negativ salgsudvikling i Danmark og et ekstraordinært koldt forår er årsagerne til, at Flügger må acceptere en lavere indtjening for hele 2012/13.
Flügger havde ambitioner om at nå en indtjening på EBIT-niveau på 80-100 mio. kr., men ved årets udgang blev det klart, at selskabet blev nødt til at acceptere at lande på 68 mio. kr. Efter finansielle omkostninger på 4 mio. kr. og selskabsskat på 15 mio. kr. blev nettoresultatet 49 mio. kr.

Når indtjeningen skuffede er forklaringen dels, at salgsudviklingen i Danmark skuffede og dels, at et ekstraordinært koldt forår satte efterårets salgsfremgang i stå, skriver Flügger. Efter første halvår i november 2012 var salgsfremgangen på 10 pct. men efter april måned 2013, var den reduceret til 6 pct. på årsbasis.

- Konsekvensen på EBIT-svigt i Danmark blev ikke kompenseret af salgsfremgang på de andre markeder, kommenterer adm. direktør Søren P. Olesen om udviklingen.

Danmark trækker ned
Flüggers salg i Danmark faldt med i året med 1 pct. Og Danmark er fortsat præget af vigende efterspørgsel oven på finans- og boligkrisen.

- Den vigende efterspørgsel, som ligger til grund, kan ikke undgå at påvirke Flügger, som har en markedsandel på mere end 30 % (I Danmark red.), skriver Flügger videre.

Nummer to i Norge
Udviklingen var derimod væsentlig mere positiv i Sverige og Norge. Her kunne Flügger konstatere vækstrater på 7 pct. og 22 pct. sammenlignet med foregående år. I Sverige har efterspørgslen været høj på grund af en ROT-ordning, hvor svenskerne har kunnet trække op til 100.000 svenske kroner fra i skat til forbedringer på hus eller sommerhus. Flügger Sverige har for første gang i koncernens historie kunnet fremvise en større omsætning end det oprindelige marked i Danmark. Den positive udvikling skyldes bl.a., at Flügger produkter har vist sig bedst i test, forklarer koncernen.

I Norge har Flügger vundet markedsandele og indtager nu en andenplads efter norske Jotun. Uden for Skandinavien voksede Flüggers omsætning med 11 pct.

Udviklingen i Polen
Uden for Norden er Polen udpeget som primært fokusområde. I 2010 byggede Flügger en ny tapet- og malingfabrik i Gdansk-området og fremadrettet er det planen at koncernen vil etablere et Flügger butiksnet her.

- Vi har valgt at etablere et Shared Service Center i Polen og vurderer, at ca. 70 administrative job i Skandinavien bliver påvirket af dette i løbet af
de kommende 2 år, oplyser Flügger videre.

I Kina satser Flügger på en lønsom, organisk vækst, hvor af. halvdelen af omsætningen importeres fra Skandinavien og den anden halvdel
produceres lokalt på egen fabrik i Shanghai.

Fokus på lønsom drift
I 2013/14 vil Flügger fortsat prioritere en lønsom drift og koncernen har som målsætning at løfte EBIT-margin med godt 1 pct. årligt for at nå tilbage til en solid indtjening svarende til 8-10 pct. EBIT-margin.

I det nye forretningsår forventes en salgsfremgang i størrelsesordenen 3 pct. - foregående års støtte fra køb af nye butikker samt en positiv
valutarisk udvikling indgår ikke i forventningerne.

Med baggrund i koncernens stærke soliditet vil bestyrelsen på den kommende generalforsamling foreslå et udbytte på 27 mio. kroner.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094