Dyster Black Friday? Ikke ifølge Pricerunner, der ser andre tendenser
Skyerne behøver ikke at være så tunge og mørke.
På trods af inflation og lav forbrugertillid i markedet tror prissammenligningssiden PriceRunner på en markant mere positiv tilgang til årets Black Friday-ræs - modsat hvad Dansk Erhverv erklærede i sidste uge.
- Det er desværre ikke overraskende, at danskerne holder på pengene, for det har de gjort hele året. Men at deres forventninger til Black Friday peger på et fald på over 20 pct. i forhold til 2022 er meget skuffende. Så der bliver kamp mellem butikkerne for at levere de bedste tilbud for at tiltrække kunderne, sagde e-handelsdirektør Niels Ralund i den forbindelse.
Vi forventer, at Black Friday bliver stort i år Katrine Barslev, forbrugeranalytiker, PriceRunner
Anderledes opfatter man forbrugernes tilgang til den kommende tilbudstid hos PriceRunner. Det siger forbrugeranalytiker Katrine Barslev, som peger på, at "danskerne er blevet mere ansvarlige og har ændret shoppingmønster de seneste år".
- Kunderne er mere tilbageholdende i ugerne op til Black Friday, fordi de forventer at kunne gøre en god handel. Ingen ønsker at betale fuld pris for noget i oktober, når de ved, at årets største udsalg venter lige om hjørnet.
- Vi forventer, at Black Friday bliver stort i år. Vi har bestemt ikke sænket forventningerne, og hos PriceRunner er der fart på besøgstallet, siger Katrine Barslev.
Et målbart parameter for den slags er antallet af prisovervågninger på PriceRunners hjemmeside. Og her kan man i PriceRunner aflæse, at der allerede nu er flere pristjek sammenlignet med sidste år - på trods af "et ekstremt prisbevidst efterår".
Årets Black Friday-kampagner er allerede skudt i gang flere steder i detailbranchen - forklædt som Black November og Black Week-tiltag - men den reelle dag for tilbudsræset er fredag 24. november.