23948sdkhjf

Sekscifret bøde til direktør og virksomhed for ulovlig reklame

En e-cigaretvirksomhed og dennes direktør kom i 2018 i søgelyset hos Forbrugerombudsmanden.

Adskillige opslag på virksomhedens Facebook-side og hjemmeside om e-cigaretter og genopfyldningsbeholdere har nu fået konsekvenser - for opslagene var i strid med den gældende lovgivning. 

Lovgivning om reklame for e-cigaretter

  • Det fremgår af § 16, stk. 1, i lov om elektroniske cigaretter mv., at der ikke må reklameres for elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med eller uden nikotin over for offentligheden.
  • "Reklame" er alle erhvervsmæssige aktiviteter, der har til formål at sælge disse produkter, eller som har den direkte eller indirekte virkning.
  • ”Offentligheden” betyder alle, som ikke selv producerer, importerer eller sælger elektroniske cigaretter.
  • Alle handlinger i erhvervsøjemed, som har til formål at sælge elektroniske cigaretter, eller som har den direkte eller indirekte virkning, er reklame omfattet af forbuddet og derfor forbudt. Det er et meget bredt reklameforbud.

Kilde: Forbrugerombudsmanden

- [Direktøren] har ikke kunnet forklare om, hvordan han forsøgte at sikre, at hans butiksbestyrere ikke lavede opslag på Facebook med reklamer, eller hvordan han i øvrigt instruerede dem vedrørende forbud mod reklamer, lyder det indledningsvist fra Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse. 

I juli 2018 rettede institutionen første gang henvendelse til virksomheden - men her skete der ingen ændringer på hverken hjemmeside eller Facebook-side. 

Og i efteråret 2019 blev både direktør og virksomhed så politianmeldt - og er ved Retten i Glostrup for nyligt blevet idømt bøder på henholdsvis 50.000 og 200.000 kroner. 

- Retten finder på denne baggrund, og på baggrund af de mange opslag og sagens omstændigheder i øvrigt, at der er tale om i hvert fald grov uagtsomhed. Retten finder det herefter og på baggrund af [direktørens] forklaring og de mange opslag endvidere berettiget, at både selskabet og [direktøren] er tiltalt for overtrædelserne, skriver Forbrugerombudsmanden. 

- Dommen bekræfter igen, at reklameforbuddet for e-cigaretter og tilbehør er vidtgående. Formålet med reklameforbuddet er blandt andet at forebygge udbredelsen af elektroniske cigaretter til børn og unge, der ikke skal fristes til at bruge eller købe e-cigaretter.

- Det er første gang, en direktør idømmes en bøde for at overtræde reklameforbuddet for e-cigaretter. Det er et meget klart og bredt forbud, og dommen viser, at når en virksomhed ikke retter ind efter at være blevet gjort opmærksom på forbuddet, så kan direktøren ifalde ansvar, tilføjer fungerende forbrugerombudsmand Andreas Weidemann i en kommentar. 

Direktøren har erkendt sig skyldig og modtaget bøden for lovovertrædelsen. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079