Black Friday bliver en dyster omgang, spår Dansk Erhverv
Presset privatøkonomi og lav forbrugertillid.
Det er en giftig cocktail for dansk detailhandel inden ét af årets helt store højdepunkter - Black Friday-ræset.
Tilbuddene står som regel i kø - ligesom kunderne - men i år spår Dansk Erhverv, at forbruget bliver markant mindre end sidste år.
Det skriver organisationen i en pressemeddelelse, hvori man vurderer, at "der bliver brugt omkring 3,4 mia. kr. på Black Friday, og det er 20-25% mindre end i 2022".
- Det er desværre ikke overraskende, at danskerne holder på pengene, for det har de gjort hele året. Men at deres forventninger til Black Friday peger på et fald på over 20 pct. i forhold til 2022 er meget skuffende. Så der bliver kamp mellem butikkerne for at levere de bedste tilbud for at tiltrække kunderne, udtaler Niels Ralund, der er e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
Ifølge organisationen forventer 29 procent af danskerne at foretage køb på Black Friday - hvilket også er under niveauet for sidste år, hvor 36 procent havde samme forventning.
- Vi har i andre analyser set, at pris spiller en stigende rolle i danskernes forbrug, så mit håb var, at Black Friday med de mange tilbud var startskuddet til et større salg for detailbutikkerne op til jul. Men mon ikke at jagten på de gode tilbud stiger i takt med, at ønskesedlerne til jul bliver skrevet, da der ofte købes julegaver ved Black Friday, udtaler Niels Ralund.