Dagrofa henter ny CSR-chef med fortid hos konkurrenten
Opdateret 10:09 med kommentar fra Henrik Johannsen
Et øget fokus på bæredygtighed - og ansættelsen af "en brancheprofil".
Sådan lyder indholdet i en pressemeddelelse fra Dagrofa tirsdag morgen, hvor man præsenterer den tidligere chef for bæredygtighed og CSR i Coop, Signe D. Frese, som ny CSR-chef i netop Dagrofa.
CSR
- CSR (Corporate Social Responsibility) kaldes også samfundsansvar, social ansvarlighed, bæredygtighed og tredobbelt bundlinje.
- Uanset hvilken betegnelse man bruger, handler CSR om, at virksomheder udviser ansvarlighed i forhold til det omgivende samfund.
- Det handler om at drive forretning på en måde, der minimerer negative påvirkninger og maksimerer positiv værdi for mennesker, miljø og økonomi.
Kilde: Dansk Erhverv
Ansættelsen af Signe D. Frese spiller ind i en større oprustning på bæredygtighedsområdet, skriver Dagrofa.
Dagligvarekoncernen tilføjer, at man tilfører "yderligere ressourcer til CSR-området over den kommende tid", hvor man fra koncernens side vil have fokus på "klima, den kommende CSRD-rapportering og foodserviceaktiviteterne".
CSRD
- Med direktivet om virksomheders bæredygtighedsrapportering (CSRD) forpligtes store virksomheder og børsnoterede SMV’er omfattet af årsregnskabsloven – samt visse finansielle virksomheder – til at rapportere om og offentliggøre deres arbejde med bæredygtighed efter obligatoriske standarder, som fastsættes af EU.
- Visse tredjelandsvirksomheder med væsentlig aktivitet i EU omfattes også. Store virksomheder af interesse for offentligheden med over 500 ansatte skal rapportere efter CSRD for regnskabsår, der starter i 2024.
- Virksomhederne skal rapportere om miljø, herunder klima, sociale forhold og virksomhedsledelse. Rapporteringen skal gives i årsrapporten og forsynes med en revisorerklæring.
Kilder: Erhvervsstyrelsen, Europa-Kommissionen, Preferred by Nature, Gorrissen Federspiel og Thomas Roland.
I Dagrofa dækker CSR-området både over detail, foodservice og logistik - og kategoridirektør Michael Christensen ser frem til at byde den nye chef på området velkommen.
- Vores strategi ”FremgangSammen” handler om at give danskerne de bedste madoplevelser, ude som hjemme, og derigennem skabe vækst for koncernen og bidrage positivt lokalt såvel som globalt. En strategisk og dynamisk CSR-agenda er et afgørende fundament for vores koncern, nu og i fremtiden.
- Jeg er utrolig glad for, at Signe bliver en del af holdet og skal lede styrkelsen af teamet og indsatsen på området. Hun kommer med en særdeles relevant og solid erfaring fra branchen. Hun bringer et kommercielt fokus og er vel nok den i branchen med de stærkeste kompetencer på området, hvorfor hun var et oplagt valg, udtaler Michael Christensen.
Tidligere chef med nyt job
Signe D. Frese afløser Henrik Johannsen i jobbet som ny CSR-chef. Han nåede cirka tre og et halvt år på posten - og fortsætter ikke i koncernen, oplyser Dagrofa.
- Jeg har været glad for mine år som ansvarlig for bæredygtighed i Dagrofa, der er en spændende koncern med store fremtidsmuligheder. Det har været en fornøjelse at stå i spidsen for at udvikle Dagrofas CSR-strategi med fokus på områder, hvor Dagrofa kan gøre en væsentlig forskel for samfundet og forretningen.
- Nu glæder jeg mig til at hjælpe flere organisationer med at bliver endnu bedre til at kommunikere deres indsats på CSR-området. Det kommer til at ske hos en markant spiller i bureaubranchen, hvor jeg starter som CSR- & Kommunikationschef den 1. december i år, skriver Henrik Johannsen i en mail til RetailNews.
Signe D. Frese har første arbejdsdag i sit nye job 1. november.