Nu åbner Billigblomst den første city-butik: Kæden sigter mod mange flere
Et nyt blomsterkoncept indtager København i weekenden.
Billigblomst-kæden, som har Brian Reenberg i spidsen, åbner en spritny city-butik lørdag morgen i Kampmannsgade i den centrale del af hovedstaden.
Det har vi tidligere beskrevet på RetailNews, hvor Billigblomst-ejeren ikke lagde skjul på, at de nye city-butikker skal være et fast forretningsben fremadrettet.
Men de nye butikker kommer også til at adskille sig markant fra de eksisterende havecentre, som Billigblomst i øjeblikket driver ti af på landsplan.
For Billigblomst har også sin berettigelse inde i selve kernen af stor- og handelsbyerne. Og så har city-satsningen også et økonomisk aspekt.
- Det er meget dyrt at købe jord og mange kvadratmeter til et stort plantecenter. Vi er et lavpriskoncept, og vi kan se, at der er masser af lejemål i bymidterne i stort set alle større danske byer. Langsomt har tanken modnet sig stor, siger Brian Reenberg til RetailNews.
Tysk inspiration
For de nye city-butikker bliver meget mindre end de sædvanlige Billigblomst-havecentre. Brian Reenberg havde i den forbindelse kun ét krav, for at det nye koncept kunne godkendes.
- Mit eneste krav var, priserne skulle være de samme i citybutikkerne som i vores plantecentre. Det løser vi ved, at det er selvbetjening i de nye butikker - og ved at finde de rigtige lokaler til en rigtig og billig pris, forklarer han.
Brian Reenberg har fundet inspiration i den tyske kæde Blumen2000, som er "meget lig vores princip". De har pt. 300 butikker og kæmpe succes, siger Brian Reenberg - og "det fortæller mig, at det kan lade sig gøre".
Han ser med spænding frem til lørdagens åbning - og erklærer, at forberedelserne er "gået efter planen".
- Men det er meget svært at sige, hvad vi forventer os. Vi er ikke lige så kendte i København som i Jylland, så vi er spændte på den modtagelse, vi får, siger Brian Reenberg.
Hjælp fra nær og fjern
Lørdag kommer både den administrerende direktør, økonomidirektøren og andre fra administrationen i Aarhus til København og hjælper med at fylde varer, tage affald væk og lignende - alt sammen som en del af "en flad organisation", fastslår Billigblomst-ejeren.
Sammen har de i administrationen også udarbejdet en strategi for den fortsatte udvikling af Billigblomsts city-koncept - og mulighederne er mange.
- Vi har lavet et budget hvori vi relativt hurtigt kan udvide med nye butikker, for der er mange ledige lejemål rundt omkring.
- Hvis citybutikkerne viser sig at være en succes, har vi lavet en beregning, der siger, at der er plads til mellem 40 og 50 butikker i Danmark, så det sigter vi efter, siger Brian Reenberg.
Han nævner dertil, at man har beregnet, at der eksempelvis i København er plads til fire-fem butikker.
Den første af slagsen åbner, som nævnt indledningsvist, lørdag klokken 8.