Analytiker: Ny tendens kan vende op og ned på Black Friday-fænomen
Det kan snart være slut med Black Friday i dansk detailhandel.
Sådan lyder analysen fra Katrine Barslev, der er forbrugeranalytiker hos PriceRunner.
Men tilbudsfænomenet forsvinder ikke som sådan - i stedet ændrer det form, forklarer hun.
- Vi er ved at vinke farvel til Black Friday og kan i stedet byde velkommen til Black Week. Vi har de seneste år set, at udsalget bliver længere, hvilket er en fordel, ikke blot for butikkerne, men også for forbrugerne, som har bedre tid til at finde de gode tilbud og sammenligne priserne for at sikre sig den bedste pris, udtaler hun.
Tal fra PriceRunner viser, at 30 procent af e-handelsvirksomhederne i Danmark anser Black Friday for at være "en uundværlig faktor for at opnå deres årlige salgsmål".
Samtidig forventer cirka hver fjerde virksomhed, at "konkurrencen vil være skærpet" i dette års udsalgsræs sammenlignet med tidligere.
- De kommende måneder med Black Friday og julehandlen er ekstremt vigtige for dansk onlinehandel. Det er nu, de henter størstedelen af årets salg hjem. Derfor er alle sejl sat til, og vi vil se mere aggressiv markedsføring og større budgetter lagt på at positionere sig inden Black Friday i november, udtaler Katrine Barslev.
Hun tilføjer, at der også er modsatrettede strømninger på markedet i gang. Således siger hver tredje e-handelsvirksomhed, ifølge PriceRunner, at "de slet ikke deltager under Black Friday i år".