23948sdkhjf

- Det er det vilde vesten på dagligvaremarkedet

Det kan ikke være gået manges næse forbi, at dansk dagligvarehandel har været igennem et sandt stormvejr i det seneste år. 

Det har B.T. kunnet dokumentere i deres tilbagevendende serie af pristjek i de danske dagligvarekæder - men på det seneste har pristjekkene fået en helt ny dimension.

For prisudsvingene er så hyppige og så markante, at mediet selv betegner det som "det vilde vesten på dagligvaremarkedet"

Hvirvelvinden startede med Rema 1000's opkøb af over 100 Aldi-butikker i december 2022. Den tyske kæde kunne ikke længere klare mosten i Danmark - og siden røg også Irma og satsningen Basalt ud i kulden

Senest er der udbrudt priskrig mellem konkurrenterne på markedet - hvilket har fået de to mest markante skikkelser i branchen, Salling Groups Anders Hagh og Coops Kræn Østergaard Nielsen, i tale. Og dét i relativt skarpe vendinger.  

Sidstnævnte har kaldt den seneste tids udvikling i dagligvarehandlen for "ikke branchens bedste øjeblik" i en kritisk skarpskydning på aktørerne på det danske dagligvaremarked. 

I det konkrete pristjek fra B.T. viste det sig i øvrigt, at Netto var billigst - cirka to og seks kroner billigere end konkurrenterne fra Rema 1000 og Lidl. 

Men i samme ombæring viste det sig også, at pristjekket allerede dagen efter blev uaktuelt, da Coop-koncernen lancerede en række prisnedsættelser. 

- Vi ved ikke, om de andre kæder også satte priserne ned om tirsdagen, men hvis ikke de gjorde, og vi var kommet tirsdag, kunne det have gjort en markant forskel til Coops fordel, noterer B.T. i artiklen. 

Se nøgletal for:
Læs mere om: dagligvarehandel priskrig
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.711