23948sdkhjf

Fairtrade-mærkede varer faldt i 2012

Manglende salg af bananer og økonomisk krise skyld i dårligere resultat - men 2013 tegner positivt
Efter en årrække hvor salget af Fairtrade-mærkede varer har oplevet stor vækst, faldt salget i 2012 med 4 procent i forhold til året før.

Hvor salget af Fairtrade-mærkede varer i 2011 havde en omsætning på cirka 558 mio. kr. faldt det til et estimeret dansk salg på 535 mio. kr. i 2012.

- Vi kan se, at krisen har haft en indflydelse på danskernes valg, når de står i dagligvarebutikkerne. Generelt er dagligvaresalget faldet, og det rammer også danskernes forbrug af Fairtrade-mærkede varer. Men den væsentligste faktor var et stort fald i omsætningen af bananer på cirka 55 procent. Det skyldes, at Coop var nødt til at trække Fairtrade-mærkede bananer ud af butikkerne i det meste af 2012 grundet svingende kvalitet fra Coops banan-leverandør, siger Direktør i Fairtrade Mærket, Jonas Giersing.

Ifølge direktøren ser faldet dog ud til at være kortvarigt, da Coop har løst problemet med banan-leverancerne og tilkendegivet, at Fairtrade-mærkede bananer genindføres 1. juli 2013.

- 2013 tegner lyst. Udover vores forventninger til bananer, så er der også kommet en række nye samarbejdspartnere til. Fynbo Foods har omlagt alle deres økologiske marmelader til kun at indeholde Fairtrade-certificeret rørsukker, og senest har både Q8 og Statoil indført Fairtrade-kaffe på alle deres servicestationer. Desuden kan vi se en generel vækst på andre kategorier som is, vin, sukker og kaffe og kan se en positiv udvikling vedrørende pålægschokolade og riskiks. Så vi ser lyst på fremtiden og har nogle meget ambitiøse vækstmål – alt sammen til gavn for bønder og plantagearbejdere i u-landene, siger Jonas Giersing.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.076