365discount-direktør: Vi har øget omsætningen fra Fakta-tiden
Flere hundrede Fakta- og Irma-butikker er efterhånden transformeret til nye 365discount-ditto.
Og det har været en proces, som har ført økonomisk vækst med sig, siger kædedirektør for Coops discountsatsning, Thomas Nielsen, til Dagligvarehandlen.
- Vores tal viser, at de tidligere Fakta-butikker "like-for-like" har øget omsætningen med 18 pct., fra de er blevet omstillet til 365discount og frem til nu, siger han til mediet.
Thomas Nielsen har tidligere til RetailNews fortalt, at 365discount-kæden skal være stor, men frem for alt lønsom. Derfor er omdannelsen fra Fakta til 365discount også foregået i et højt, men sikkert, tempo.
- Vi går efter at vækste, men frem for alt skal det være lønsomme butikker. Jeg tror sagtens, at vi kan rumme både 400 butikker på kort sigt og 500 butikker på lang sigt. Det er ikke urealistisk, men der skal også være plads til de nye butikker, inden vi fører dem ud i livet, sagde Thomas Nielsen i slutningen af juni.
Fakta-kæden var ikke nogen lukrativ forretning for Coop-koncernen, før den måtte lade livet i løbet af 2022. Lukningen af kæden var blandt andet bidragende til, at det isolerede regnskab for discountbenet i Coops forretninger har været blodrødt i både 2021 og 2022.