23948sdkhjf

Irma reducerer madspild med 295.000 varer

Irma har siden november 2011 haft et område i butikken med varer, som nærmer sig udløbsdatoen.
I disse områder med ”mad til i dag” får kunder betydelige rabatter på grund af den kortere rest-holdbarhed. Kunderne har taget godt i mod konceptet, og i 2012 reducerede Irma madspildet med 295.000 varer, der i værdi svarer til 3.500.000 kroner i forhold til 2011.

Hele initiativet startede ved, at Irmas medarbejdere blev frustreret over at smide varer ud, der i bund og grund ikke fejlede noget som helst. Resultatet blev, at man som en del af de daglige rutiner satte synlige etiketter på varer tæt på udløbsdato – og samlede dem i særlige områder i butikken. Det blev en succes og takket være medarbejderne og kunderne reducerede Irma i 2012 madspildet med 295.000 varer i forhold til 2011.

- I særlige områder af vores butikker finder vores kunder de varer, der har kort rest-holdbarhed. Der er intet i vejen med disse varer. De skal blot spises de kommende dage eller lægges i fryseren. Her får man som kunde god varekvalitet til en stærkt reduceret pris - og samtidig bidrager man til, at vi sammen mindsker madspildet. Vi kalder denne service for ”Datoservice siger direktør Jesper Uggerhøj hos Irma.

Ifølge Miljøstyrelsen smider hver dansker hvert år 89 kg madaffald ud. Det svarer til, at 30 % af det affald, den enkelte dansker smider i skraldespanden, er madaffald.

- Irma har lang tradition for at udvise ansvarlighed, og derfor er Irmas fokus på madspild ikke en kampagne, der slutter om en uge. Det er snarere et udtryk for, hvordan vi arbejder som købmænd og driver vores forretninger. Vi føler et stort ansvar for at tage initiativer, der bidrager positivt til vores kunder og verden omkring os, siger Jesper Uggerhøj.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125