23948sdkhjf

Klumme: Cityforening må vågne op - og blive bedre!

Aalborg Cityforening blev dannet i 80'erne i frygt for - som man den gang så det - den "skræmmende" udviklingen af City Syd i det sydvestlige Aalborg. 

Som modsvar hertil skulle Aalborg Cityforening sikre, at byens butikker fandt sammen, fokuserede på differentiering og både individuelt og samlet leverede nogle skarpe pointer for at tiltrække såvel nye butikker, et bredt publikum og investorer.

Aalborg City har siden gennemgået en flot forandring og udvikling. Den indre by og samspillet med havnefronten, kultur og små oaser med spisesteder, barer, caféer kan virkelig noget - men midtbyens handelsliv halter desværre på flere områder.

Rundtur i midtbyen

Men gå nu en rundtur i Aalborg City. 

Tæl "til leje"- og "til salg"-skilte på butiksfacaderne - her er mange. 

Tæl poser i hænderne på gågade trafikken og tæl biler - her er få.

Aalborg Cityforening må for midtbyens handlende vågne op, for midtbyens udvikling knækkes ikke på grund af City Syd, men på grund af en vanvittig dårlig trafikplanlægning, som får såvel butikker, kunder og investorer til at kigge i nye retninger.

Og her er City Syd et godt bud, med adgangs- og parkeringsforhold samt indkøbsmuligheder, der hænger sammen med den måde moderne forbrugerne handler på.

At få midtbyen til at blomstre hænger sammen med et levedygtigt handelsmiljø, som tiltrækker et publikum, der vil bruge og støtte de kommercielle aktiviteter ved at handle i midtbyen.

Når handelslivet lever godt, lever byen også godt.

Tilgængelighed og adgang

Ved at skabe tilgængelighed til relevante varer og services genskabes et levedygtigt handelsmiljø. Her hjælper det ikke med mærkelige trafikreguleringer og lukning af adgangsforhold, der har ødelagt trafik- og dermed kundestrømmen til og fra midtbyen.

Byens fokus skal flyttes - og naturligvis sættes på byens handelsliv, fordi handelslivet slet og ret er livsgrundlaget for byens udvikling og vækst.

Livsgrundlaget for handelslivet er de fysiske butikker, som skal være tilgængelige for kunder og som derved dækker disses indkøbsbehov med de rette varer og services.

Tilgængelighed er en ubetinget forudsætning for kundernes valg.

Svækkes tilgængeligheden, svækkes kundestrømmen som forudsætning for butikkernes lønsomhed.

Dynamisk handelsby

Byens ellers stærke profil, som en dynamisk handelsby udtones i tråd med en katastrofal ringe trafikplanlægning - uden nævneværdigt hensyn til handelslivets behov for fysisk kunde tilgængelighed, optimering af kundestrøm og lønsomhed ved at drive detail handelsvirksomhed i Aalborg.

Forbrugernes adgang til byen skal derfor afbøvles både i dagligdagen og weekenden. Dette er en forvaltningsopgave, men som i udgangspunktet kræver politisk fremsyn og forståelse af livsgrundlaget og vigtigheden for Aalborg Citys handlende.

Derfor opfordres RetailNews at stille sig åbent til rådighed i diskursen, så vi får en mere nuanceret og konstruktiv debat, hvor Aalborg Cityforening skælder ud på City Syd, som jo gør det rigtig godt og fortsat vil gøre det. 

Vil Aalborg have udvikling og ikke afvikling, så må Aalborg Cityforening op på den høje klinge frem for at styre mod afgrunden. 

Tiltrækning af kunder

Vil man vinde detailkædernes, mode-, specialbutikkernes og investorernes gunst, så må man som Cityforening kæmpe for at sikre de bedste kunde adgangsforhold, og - samtidigt samarbejde med restaurationsmiljøet, turismen, kulturlivet og proaktive politikere herom frem for at skælde ud på City Syd - at de løber med kundestrømmen, for det gør de.

Vil Aalborg City tiltrække kunder, må Aalborg City blive bedre!

De fysiske adgangsforhold og kundestrømmen er grundlaget, så flere vælger at handle og investere i Aalborg City.

Forudsætning for at tiltrække kunder er naturligvis de rigtige varer, på rette sted, til rette tid og pris. Og det er der stadigt flere forretningskoncepter som formår - såvel kæde baseret og som specialbutikker.

Hyld de dygtige og super interessante butikker med tiltrækningskraft. 

Skab vilkår.

Dette skal afbøvles - og det kan kun gå for langsomt!

Tidligere klummer på RetailNews

Artiklen er en del af temaet Klummehjørnet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.083