Efter granatchok for e-handlen: - Jeg tror, de store vil blive endnu større
Det seneste år har været hårdt for e-handlen, og selvom forbrugerne er på vej tilbage, er konkurrencen om markedet intens.
Det fortæller Per Imer, som er administrerende direktør for pakke- og logistikportalen, Homerunner.
Som leverandør af e-handelsløsninger til blandt andet Matas, Coolshop, DBA.dk, Med24, har Per Imer en god fornemmelse for, hvor markedet er på vej hen. Lige nu ser han en situation, som i den grad gavner de største aktører.
- Jeg tror, de store vil blive endnu større, mens mindre e-handlere kommer til at give op. Deres forretningsmodel er simpelthen for skrøbelig i forhold til den nedgang, vi har set. De mest effektive, og dem som har skala og økonomi, klarer sig bedst, fortæller han.
Mens coronakrisen rasede, og mange butikker holdt lukket, blomstrede e-handlen. Derfor bestilte mange e-handlere flere varer hjem - vel at mærke på et tidspunkt, hvor fragtraterne var særdeles høje. Da pandemien sluttede, og inflationen sænkede optimismen hos forbrugerne, sad mange fanget med store og dyre lagerbeholdninger.
Nogle har det bedre end andre
Denne hårde markedssituation prægede de første tre måneder af 2023.
Selvom trafikken hos Homerunners kunder faktisk lå cirka fem procent over, hvad den var sidste år, var antallet af ordrer ti procent lavere og værdien af ordrerne 15 procent mindre.
Men i april så det imidlertid ud til at vende - i hvert fald for nogle produkter.
- Forbrugerne er kommet rigtig smukt igen i forhold til sidste år, hvor der stadig var granatchok efter pandemien og krigen i Ukraine, siger Per Imer.
- Når det så er sagt, så er der nogle produkter, som har det bedre end andre inden for markedet. Et af de områder, som har det særdeles godt, er recommerce - altså genbrug. Omvendt er det en svær periode for dem, der sælger de mere langvarige forbrugsgoder som mikrobølgeovne, havemøbler eller støvsugere.
Prisbevidste forbrugere
Selvom kunderne altså ser ud til at være på vej tilbage, er kampen om markedet dog stadig benhård. Forbrugerne er nemlig langt mere prisbevidste, og derfor er det alfa og omega for de forskellige webshops at få trimmet forretningen.
- Vi ser generelt en stor efterspørgsel på at øge effektiviteten. Det er en kæmpe trend, siger Per Imer.
Skulle man være i tvivl, kommer her et par eksempler: I USA har pakkegiganten Amazon netop lanceret et nyt leveringssystem, som skal sænke virksomhedens omkostninger.
Af samme årsag ændrede Salling på deres hjemmeleveringsservice, så leveringen nu foregår fra en række Bilka-butikker, og det dyre centrallager dermed kan sløjfes.
Og konkurrencen bliver yderligere skærpet for de virksomheder, der udelukkende driver webshop. De store brands, som tidligere solgte gennem andre webshops, er nemlig selv på vej ind på markedet med deres egne webshops.
- Vi ser en stor tendens til, at mellemhandlerne kommer under pres, fordi de store brands selv vil sælge direkte fra deres egen webshop. Det er en konsekvens af, at mange lagre er fyldt op hos de forskellige brands, siger Per Imer.
Og med de prisbevidste forbrugere har de store brands en klar fordel. De kan nemlig skrue på prisen for at lokke kunderne væk fra diverse webshops og og over på det enkelte brands hjemmeside.
Webshops vinder over butikker
På trods af de mange udfordringer og den hårde konkurrence er Per Imer optimistisk på e-handlens vegne.
Han tror i høj grad på, at e-handel vil vinde over de traditionelle butikker. Det virker også til, at butikkerne selv tror det. I hvert fald har flere butikker installeret fysiske skærme, så kunderne kan bestille varer i selve butikken.
- På den måde kan man bestille de varer som ikke er på lager lige nu og få dem leveret ude foran døren. Nogle butikker melder tilbage, at 25 procent af deres salg bliver via de her skærme, slutter Per Imer.