23948sdkhjf

Flere forbrugere bytter brugte varer

En ny undersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at forbrugerne i stigende grad bytter brugt elektronik, tøj, sko og isenkram i butikkerne.
Det er helt i orden at købe en kjole om fredagen, bruge den i weekenden og forsøge at bytte den om mandagen. Det mener særligt de unge, viser en ny undersøgelse fra Dansk Erhverv.

En brugt barbermaskine, et par brugte trusser eller en computer med forkert indmad. Det er blot nogle af de varer, som Dansk Erhvervs medlemsvirksomheder har oplevet, at forbrugere har forsøgt at bytte. Det er særligt elektronik, tøj, sko og isenkram, som forbrugere oftest forsøger at bytte. Det skriver Dansk Erhverv.

Desværre tyder det på, at tendensen med at bytte brugte varer breder sig. Dansk Erhverv gennemførte en undersøgelse i 2011, hvoraf det fremgik, at 17 procent af de unge havde prøvet at bytte en brugt vare. I den nye undersøgelse gælder dette for 23 procent. Den samlede andel af befolkningen, som har forsøgt at bytte en brugt vare er i 2013 16 procent. Det viser en undersøgelse foretaget af Norstat for Dansk Erhverv i februar 2013.

- Det er bekymrende, at tendensen ser ud til at brede sig. Det kan sagtens være, at de unge ikke har styr på byttereglerne, men de burde måske tænke over, om de selv ville være interesserede i at købe varer, der har været brugt af andre, siger Lone Rasmussen.

Økonomisk problem for butikker
Problemet med at bytte brugt er ikke bare udtryk for manglende moral, men også et kæmpe problem, hvis butikkerne ikke opdager snyderiet. Det er nemlig ulovligt at sælge brugte varer som nye. En medlemsundersøgelse i Dansk Erhverv fra 2013 viser da også, at op til 40 procent af returvarer ikke kan sælges som nye i visse brancher.

- De forbrugere, der laver byttefusk, skal vide, at hvis virksomhederne får et økonomisk tab, er der kun et sted at hente det, nemlig på priserne, understreger hun.

Kilde: Dansk Erhverv

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172