23948sdkhjf

Arlas oste har vokseværk

Fedtafgiften fik flere producenter til at gå ned i en mindre emballagestørrelse. Nu bliver Arlas oste igen større.
Efter at have tilbragt et års tid i mindre emballage, relancerer Arla nu sine to ostekendige Riberhus og Arla Klovborg i stort format.

- Hos Arla reducerede vi størrelsen på Riberhus og Arla Klovborg i foråret 2012, primært på grund af fedtskatten. Det affødte en hel del henvendelser fra forbrugere, der var ærgerlige over, at vi havde ændret på pakkestørrelserne, siger Jakob Knudsen, der er marketingdirektør i Arla Danmark.

Hidtil kunne forbrugerne således kun få Riberhus og Arla Klovborg i pakker med 520 gram. Nu er ostene blevet mellem 25 og 68 procent større – afhængigt af variant og butik.

- Overordnet set har der været forståelse for de prisstigninger og emballagereduktioner, som fedtskatten medførte, men forbrugerne har været kede af størrelsen på osten, som ikke passede til det forbrugs- og indkøbsmønster, de var vant til, siger Jakob Knudsen.

Blandt andet har Arlas forbrugerservice Arla Forum fået mange henvendelser, der går på ostenes bredde.

- Vi må erkende, at det smalle format, som begge oste nu har haft et års tid, ikke passer størrelsesmæssigt til en god ostemad. Derfor gør vi nu ostene både længere og bredere, så en skive ost passer perfekt til et rundstykke eller et stykke rugbrød, siger Jakob Knudsen.

Til trods for, at der de senere år er kommet flere udenlandske ostetyper på markedet, er den klassiske danske skæreost i øvrigt den ost, som danskerne køber absolut mest af. Næsten halvdelen af vores osteforbrug, eller 23.000 ud af samlet 50.000 tons ost, er nemlig skæreost af samme type som Riberhus og Arla Klovborg.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096