Ikea afsætter tocifret milliardbeløb til amerikansk udvidelse
Den svenske köttbullar-kæmpe opper nu ambitionerne i guds eget land. I en pressemeddelelse oplyser Ingka Group, der står for omtrent 90 pct. af al Ikeas detailsalg, at selskabet har afsat 2 mia. euro til nye butiksåbninger på det amerikanske marked.
– USA er et af vores vigtigste markeder, og vi ser uendelige muligheder for at vokse der. Mere end nogensinde før ønsker vi at øge tætheden af vores tilstedeværelse i USA, udtaler Tolga Öncü, chef for Ikea Retail hos Ingka Group.
Mere præcist lyder planerne i første omgang på otte nye varehuse og ni “plan and order points” over de næste tre år,og dermed vil Ikea øge det samlede antal amerikanske butikker med ommkring en tredjedel.
Ifølge Ingka Group vil investeringen skabe 2000 nye job, og nyhedsbureauet Reuters peger på, at planerne annonceres på et tidspunkt, hvor forbrugernes sparelyst har medført, at storspillere som Wayfair og Wallmart har måttet skære i staben og lukke butikker. Noget der har åbnet muligheder for Ikea.
– Der er ledige lokationer, som ikke har været ledige før, og der er mulighed for at fremskynde investeringerne i jord og lokationer for at bringe Ikea tættere på mange mennesker, siger Tolga Öncü til Reuters.
Særligt vil der ifølge Tolga Öncü være fokus på sydstaterne, hvor den svenske kæmpe hidtil ikke har været så stærkt repræsenteret.
Sideløbende med den amerikanske ekspansion poster Ingka Group store summer i den europæiske tilstedeværelse, hvor der blandt andet investeres 150 mio. euro i nye spanske butikker, mens det østrigske butiksnet på blot tre år er vokset fra otte til 45 varehuse og planning studios.