IKT-vækstaftale med hjælp til danske e-handelsvirksomheder
Regeringen og Folketingets øvrige partier er netop blevet enige om en vækstplan, som skal styrke digitalisering og dataanvendelse i dansk erhvervsliv.
Vækstplanen indebærer bl.a. hjælp til danske e-handelsvirksomheder, som ønsker at sælge til forbrugere i andre EU-lande og en guide til virksomhederne om anvendelse af persondata.
Danske forbrugere nethandler flittigt i udlandet, men udenlandske forbrugere er ikke lige så flittige til at handle i danske netbutikker. Dansk Erhverv har i en årrække opfordret regeringen til at få fokus på at styrke den grænseoverskridende e-handel i danske netbutikker, og det er nu sket.
Danske e-handelsvirksomheder skal have mere hjælp til at komme ud på de europæiske markeder ifølge den nye digitale vækstaftale. Det skal bl.a. ske ved at der skal udvikles materiale til virksomheder om, hvilke regler og krav der gælder ved eksport til andre lande.
Oversigt over regler i andre lande
Hverken forbrugerregler eller momsregler er harmoniseret i EU og det kan være en uoverskuelig opgave at skaffe sig overblik over 28 forskellige sæt forbrugerregler og momsregler mv. Derfor er det glædeligt, at der nu er hjælp på vej til de danske e-handelsvirksomheder.
Dansk Erhverv har opfordret til, at materialet bliver virksomhedsnært og konkret og lige til at gå om bord i for virksomhederne. Det er ikke en direkte gengivelse af lovteksterne der er brug for - men materiale, der kan bruges i praksis.
Mere viden om brug af persondata
Et andet forslag i vækstplanen går på udvikling af et såkaldt privacy-kompas. Privacy-kompasset, som vil være frivilligt for virksomheder at anvende, skal indeholde værktøjer og information om de lovgivningsmæssige rammer og god praksis inden for beskyttelse af persondata.
Dansk Erhverv har længe efterspurgt en praktisk vejledning, der kan hjælpe virksomhederne med at navigere i lovgivningen om persondata. Derfor er det positivt at IKT-vækstplanen indeholder initiativer på området.
Det er vores erfaring, at ikke mindst mange SMV’ere er i tvivl om, hvad de må, og hvordan de skal håndtere personfølsomme data. Konkrete vejledninger vil derfor være et redskab, som SMV’ere kan få stor gavn af.
Udover den konkrete hjælp til virksomhederne har regeringen også bebudet en større indsats for at sikre at udenlandske netbutikker betaler den moms, de skal. Det vil medvirke til en mere fair konkurrence hvilket er positivt.
Se hele den digitale vækstplan på Erhvervs- og Vækstministeriets hjemmeside: Ny vækstaftale skal løfte mobil- og bredbåndsdækning og dansk erhvervslivs digitalisering.