EU-Kommissionen truer e-handlen
Hvis e-handel til alle EU-lande skal være en pligt - og ikke kun en mulighed - for virksomhederne, som Europa-Kommissionen ønsker, vil det være ødelæggende for handlen på nettet, frygter Dansk Erhverv.
Af Kristian Kongensgaard, Dansk Erhvervsavis
Fra at være en enestående forretnings- og vækstmulighed for handelsvirksomheder er grænseoverskridende e-handel inden for EU på vej til også at blive en klods om benet.
Det bliver tilfældet, hvis Europa-Kommissionen holder fast i, at Servicedirektivet skal fortolkes således, at webshops ikke må diskriminere i forhold til kundernes bopæl og nationalitet og derfor skal forpligtes til at levere til alle kunder inden for EU.
"Salgspligt" kan ødelægge e-handlen
I Dansk Erhverv stiller markedschef Lone Rasmussen sig temmelig uforstående overfor, at det skulle fremme e-handlen - snarere tværtimod mener hun:
”Hvis Europa-Kommissionens fortolkning om en ”salgspligt” bliver ført ud i livet, vil det være ødelæggende for e-handlen. Særligt de små webshops vil have svært ved at overskue salg til forbrugere i alle EU-lande med 28 forskellige regler og kutymer samt 24 forskellige sprog. Det vil afskrække dem fra at gå online. Virksomhederne er i de lande, hvor de kan se en forretningsmodel, og det indre marked skal være en mulighed og ikke en pligt.”
Anja Lytzen, der er stifter og indehaver af e-handelsforretningen Lirum Larum Leg i Hornbæk, sælger gerne ud af landet. Men hun kan ikke se idéen i at være forpligtet til at handle med alle:
”Jeg ved slet ikke, hvordan vi skulle kunne håndtere det og sætte os ind i alle de enkelte landes regler og bestemmelser. Det har vi hverken kompetencer eller kapacitet til med syv medarbejdere, der har rigeligt at se til i forvejen. Vores vækst skal finde sted i det omfang og på de vilkår, hvor vi kan være med og fortsat kunne yde en høj service til kunderne. Ellers hænger Lirum Larum Legs forretningsidé ikke længere sammen. Jo mindre en virksomhed er, desto sværere er det at kunne varetage alle de krævede funktioner,” siger Anja Lytzen.
Fremfor en salgspligt foreslår Dansk Erhverv, at de danske myndigheder udarbejder konkrete fortolkninger og vejledninger om regler og praksis for e-handel i de enkelte lande, som virksomhederne helt håndgribeligt kan tage afsæt i. Det bakkes op af Anja Lytzen:
”Det ville være en stor hjælp for udviklingen af min e-handelsvirksomhed, at der var noget lettilgængeligt materiale at støtte sig til i stedet for flere forpligtelser,” påpeger hun.
Messerschmidt: EU bøjer juraen
Europa-Parlamentsmedlem Morten Messerschmidt, Dansk Folkeparti, bryder sig heller ikke om en ”salgspligt”:
”Europa-Kommissionen skal holde op med sine evindelige forsøg på at bøje juraen. Hvis danske og europæiske netbutikker skal handle mere over grænserne, sker det ikke ved at sidde i Bruxelles og tvinge dem til at sælge til obskure lande, hvor de ikke kan tjene penge og ikke ønsker at være. Det strider mod al sund fornuft. Jeg vil nu lægge pres på Kommissionen om at droppe denne vanvittige idé og i stedet få fokuseret på, hvordan man gør det attraktivt for netbutikkerne at handle over grænserne ved at afregulere og fjerne barrierer,” siger han.
Læs tema-artikler om e-handel fra Dansk Erhvervsavis her:
Ulige konkurrence for dansk e-handel
Elgiganten er også "E-handels-giganten"
Barrierer for dansk e-handel skal fjernes
E-handel er ingen leg
E-handlen slog rekord i 2014