Gode råd om undersøgelsesgebyrer
Det kan være omkostningsfuldt at undersøge, om der er en mangel på en vare. Derfor opkræver mange virksomheder undersøgelsesgebyrer. Læs, hvad du som virksomhed skal være opmærksom på, når du opkræver undersøgelsesgebyrer.
Selvom kunden har reklamationsret på produktet, er sælger kun ansvarlig for oprindelige fejl og mangler, hvilket vil sige fejl og mangler, der var til stede på leveringstidspunktet. Når en kunde tilbageleverer et fejlbehæftet produkt, som vedkommende mener, den erhvervsdrivende skal udbedre, vælger en del erhvervsdrivende at opkræve et undersøgelsesgebyr.
Det skyldes, at det for sælger ofte er forbundet med ikke ubetydelige omkostninger at fastslå, om et produkt er mangelfuldt, og hvorvidt sælger hæfter for manglen. Derfor opkræver mange virksomheder et mindre beløb af kunden, som delvist dækker undersøgelsesomkostningerne, og som tilbagebetales, hvis sælger er forpligtet til løse kundens problem.
Gebyrer skal være rimelige og oplyses til kunden
Forbrugerklagenævnet har i flere sager taget stilling til, om opkrævning af undersøgelsesgebyrer er i orden. Nævnets afgørelser viser, at det er tilladt at opkræve et undersøgelsesgebyr, når nedenstående betingelser er opfyldt:
•Kunden skal være gjort tydeligt opmærksom på, at der opkræves et undersøgelsesgebyr samt gebyrets størrelse
•Kunden skal have accepteret at betale gebyret i tilfælde af, at den omhandlende fejl/mangel ikke vederlagsfrit skal udbedres af sælger efter reglerne i købeloven
•Gebyret må ikke være urimeligt stort
Er du i tvivl, om din virksomheds procedurer for reklamationshåndtering og opkrævning af undersøgelsesgebyrer er korrekt, er du velkommen til at kontakte Dansk Erhverv.