23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Pas på når du bruger andres varemærker i præmiekonkurrencer

Hvis du for eksempel lover en middag på den kendte restaurant Noma som præmie i en konkurrence, kræver det Nomas tilladelse. Det fastslår Højesteret i en ny afgørelse.

”Meld dig ind og deltag i lodtrækningen om en middag på Noma”.
En medievirksomhed A producerede internetannoncering for handelsvirksomheden B i forbindelse med en kampagne for en chokoladeklub, der var tilknyttet B. Det fremgik af annoncen, at man ved at melde sig ind i chokoladeklubben kunne deltage i en lodtrækning om en middag på restaurant Noma i København. Noma har vundet flere internationale priser.

I annonceringen omtaltes Noma som "verdens bedste restaurant" med særlig fremhævelse af ordene "verdens bedste". B godkendte annonceringen. Noma blev opmærksom på markedsføringen og rejste over for A og B krav om erstatning for krænkelse af deres rettigheder i henhold til varemærkeloven og markedsføringsloven.

Højesteret stadfæstede Sø- og Handelsrettens afgørelse om erstatning
Sø- og Handelsretten pålagde A og B solidarisk at betale 150.000 kroner i vederlag til Noma. I det indbyrdes forhold mellem A og B skulle A friholde B, idet det var A's opgave at sikre, at kampagnen overholdt dansk lovgivning. Efter A's konkurs angik sagen for Højesteret alene som forholdet mellem B og Noma. Højesteret fandt, at B hæftede sammen med A for en mulig overtrædelse af varemærkeloven og markedsføringsloven ved den godkendte annoncekampagne, herunder også for reklamefremstød foretaget af A's underleverandører. Højesteret tiltrådte, at B på utilbørlig måde havde snyltet på Noma's varemærkes særpræg og renomme. Der var herved sket en overtrædelse af varemærkeloven og markedsføringsloven, og Højesteret tiltrådte, at B skulle betale et vederlag på 150.000 kroner til restaurant Noma.

Dansk Erhvervs kommentar
Det er ikke overraskende, at det som udgangspunkt er den professionelle reklamekonsulent, der er ansvarlig for, at kampagnen er lovmedholdelig. Ønsker man ikke at benytte sig af reklamekonsulenter, skal man være særlig påpasselig. En virksomhed kan komme galt af sted, ved selv at finde på endda ganske simple præmiekonkurrencer. Og i en sådan situation,
kan man ikke falde tilbage på en rådgiver eller dennes ansvarsforsikring.

Er du i tvivl om, din annoncering er problematisk, kan du altid ringe til erhvervsjuristerne i Dansk Erhverv og få en vurdering.

Dansk Erhverv
Børsen, Slotsholmsgade 1-3
1217 København K
Københavns Kommune
Danmark
CVR nummer: DK43232010

Kontaktperson

JB
Jesper Brønnum
Kommunikationskonsulent
+45 33746567 jeb@danskerhverv.dk

Send til en kollega

0.031