Undersøgelse: Onlinebutikker supplerer de fysiske butikker
E-handel bliver ofte set som en konkurrerende salgskanal i forhold til almindelige butikker, men i mange tilfælde komplementerer de snarere hinanden. Det bekræftes i en ny befolkningsundersøgelse, Dansk Erhverv har fået foretaget.
"Forbrugerne har ændret handlemønstre, og forventer, at de kan finde butikkerne, der hvor de er, uanset om det er fysisk eller online,” siger Tina Fruelund, erhvervspolitisk konsulent i Dansk Erhverv og fortsætter:
"De fysiske butikker har stadig en eksistensberettigelse, da forbrugerne stadig i høj grad ønsker at røre ved varen og få service, når de har brug for det. Men det gælder i høj grad for de fysiske butikker også om at være til stede online. Ved at have en online kanal, kan man både konkurrere med rene online butikker samtidig med at den online og fysiske kanal kan komplementere hinanden, blandt andet ved at kunden kan prøve varen, få service og spare fragten ved at hente den i butikken."
Undersøgelse, foretaget af Dansk Erhverv, viser, at 61 procent af alle danskere, der indenfor de seneste 12 måneder i forbindelse med, at de har overvejet at foretage et køb af en vare i en butik, har besøgt den pågældende butiks hjemmeside. 44 procent har specifikt været inde på butikkens webshop. Derimod er brug af facebook og twitter ret sjældent i forbindelse med sådanne overvejelser om køb.
I alt er det 36 procent af dem, der e-handler, der lader det tælle positivt i deres overvejelser, hvis en webshop også har en fysisk butik. Flertallet lægger dog ikke særlig vægt på det.
De personer, der lader det tælle positivt, hvis en webshop også har en fysisk butik, er blevet bedt om at uddybe hvorfor det tæller positivt for dem. Som det fremgår handler det i høj grad om, at man kan se og prøve varen først, og klage eller få service i butikken. Mange peger også på, at man kan få varen umiddelbart efter købet og spare fragten, mens det trods alt er færre, dog fortsat næsten halvdelen, der peger på den større sikkerhed, det giver.
"Kunsten for cross channel virksomhederne er at sikre, at overgangen mellem online og fysisk butik – begge veje – er så gnidningsfri som muligt. Det kræver, at man uddanner sit personale i, hvilke varer man forhandler i webshoppen og til hvilke priser, og at man sikrer, at det er samme information – eller i hvert fald ikke modstridende – der gives på alle kundens kontaktpunkter med butikken,” slutter Tina Fruelund.
Læs hele undersøgelsen