Danskerne blandt de mest e-handlende i Europa
Danmark er, sammen med Sverige, Europas tredje mest e-handlende nation, viser nye tal fra Eurostat. Der er især sket en markant stigning i danskernes køb af rejser og overnatninger på internettet fra 2008 til 2012.
Vi er vilde med at e-handle i Danmark – så vilde, at vi kun overgås af briterne og nordmændene i Europa. Det viser nye tal fra Eurostat.
”E-handlen er populær og en integreret del af mange danskeres hverdag. Det er nemt og bekvemt, og man kan gøre det uanset, hvor man er, og hvad tid på døgnet, det er. Men det er altså stadig de fysiske butikker, der er klart mest populære hos danskerne. Selvom vi besøger netbutikkerne flittigt, udgør e-handlen ifølge Dansk Erhvervs beregninger stadig kun cirka 8-10 procent af privatforbruget,” understreger Marie Louise Thorstensen, politisk konsulent i Dansk Erhverv.
Ifølge Eurostat, e-handlede 79 procent af de danskere, der benyttede internettet, i 2012. Listen toppes af Storbritannien (82 procent) og Norge (80 procent). Det europæiske gennemsnit er 59 procent, mens henholdsvis Rumænien (11 procent) og Bulgarien (17 procent) ligger helt i bund.
God business for danske netbutikker i Sverige og Norge
De danske netbutikker bør bruge den nye rangliste til at styrke deres indsats på de vigtigste markeder:
”Eftersom både Norge og Sverige også topper e-handelslisten, er de oplagte markeder for danske netbutikker, der gerne vil ud over rampen uden for Danmarks grænser. Fordelen for de danske netbutikker er blandt andet også, at der er en række ligheder i forhold til sprog, mentalitet, tøjstørrelser og stil,” siger Marie Louise Thorstensen.
Men hvis de danske netbutikkers succes skal nå sit fulde potentiale, kræver det også en større ensartethed af reglerne og håndhævelsen på tværs af EU, mener Dansk Erhverv.
”I takt med, at danskerne lægger flere og flere penge i netbutikkerne udenfor landets grænser, så bliver det vigtigere med ensartede regler og effektiv håndhævelse på EU-niveau. Det er konkurrenceforvridende, hvis butikkerne i nogle lande skal leve op til strenge regler og håndhævelse af eksempelvis forbrugerbeskyttelse og moms, mens andre slipper med næsten ingenting,” siger hun.
Der er især sket en markant stigning i danskernes køb af rejser og overnatninger på nettet. I 2008 angav 35 procent af danskerne, der bruger internettet, at de havde købt rejser og overnatninger, mens andelen i 2012 er steget til 56 procent. Vi køber også en del tøj på nettet – 40 procent af danskerne købte således tøj og sportsudstyr i 2012.