Glædelig jul i detailhandlen
Detailhandlen forventer en glædelig jul i år. Den samlede julehandel estimeres til at stige til 8 milliarder kroner i 2013 og e-handelen trækker hovedparten af væksten med omkring 300 millioner kroner.
I følge Dansk Erhvervs beregninger lander den samlede julehandel for 2013 på 8 millarder kroner svarende til 1.426 kroner per indbygger, og det er en stigning i forhold til sidste år, hvor den lå på 7,6 millarder kroner svarende til 1.359 kroner per indbygger.
Betydeligt flere butikker i detailhandlen (43 procent) har positive forventninger til årets julehandel i forhold til sidste år, hvor kun 34 procent forudså en stigning i deres julehandel.
”Detailhandlen ser frem til en glædelig jul i år. Vi har generelt set flere positive tendenser i markedsudviklingen i den seneste tid. Forbrugertilliden er steget markant, hvilket vidner om en øget optimisme blandt forbrugerne. Der er fremgang på boligmarkedet mange steder, ligesom reallønnen er steget pga. den lave inflation. Så der er basis for at bruge flere penge,” siger Henrik Hyltoft, markedsdirektør i Dansk Erhverv.
Forbrugerne er efter 5 års krise stadig lidt forsigtige med at bruge penge og detailhandlen har endnu til gode at se stigning i omsætningen. Omvendt er der ret store opsparede beløb ude hos forbrugerne, som de kan bruge på juleindkøb, og vi forventer derfor samlet set en fremgang i julehandlen i år” siger Henrik Hyltoft.
E-handel i julen stiger med 300 millioner kroner.
”Ligesom den fysiske julehandel stiger, forventer Dansk Erhverv også, at juleindkøbene på nettet stiger i takt med, at danskerne har fået smag for også at købe mere ind på nettet. Samtidig ønsker mange at undgå juletravlhed og trængsel ved at købe julegaver på nettet. Det drejer sig ofte om ”de sikre gaver”, som man ikke behøver at se eller prøve i butikken først,” siger Henrik Hyltoft.
Ifølge Dansk Erhvervs beregninger stiger jule-e-handlen til 1,2 milliarder kroner, svarende til cirka 15 procent af den samlede julehandel. Det er en stigning fra sidste år, hvor jule-e-handlen udgjorde cirka 12 procent, svarende til 0,9 milliarder kroner.
Det er navnlig inden for varegrupperne legetøj, tøj, bøger og elektronik, men også isenkram og boligindretning, der har gang i juleomsætningen.