Fødevareemballage sender signal om innovation
Den svenske fødevaregigant Procordia lancerer nu et nyt produktsortiment af supper og saucer på køl i emballagen SuperLock fra RPC Superfos. Plastemballagen er omhyggeligt udvalgt for at sende et signal om innovation, nyhed og konstant udvikling.
Markedsføring hele vejen rundt fra gratis smagsprøver over tv-reklamer til in-store promotion understøtter for øjeblikket lanceringen i Sverige af grundsaucer, supper og pastasaucer solgt under mærket Felix. Bag lanceringen står Procordia; en af Sveriges førende virksomheder inden for føde- og drikkevarer, ejet af Orkla-koncernen. De færdiglavede supper og saucer, der nu står i kølediske i supermarkeder i Sverige, føjer endnu en ny produktlinje til Procordias i forvejen brede sortiment.
Bryd med traditionen
Produkterne fra Felix er en nyhed, og derfor skulle emballagen også afspejle det nye skridt fremad. Indkøbschef Mårten Rennemark fra Procordia forklarer:
“Vi var ude efter en emballage, som kunne gå nogle skridt videre end det traditionelle valg, som typisk er glaskrukker og dåser. RPC Superfos blev inviteret til at præsentere deres ideer for os, og vi syntes med det samme godt om plastbægeret SuperLock. Det ser moderne ud og sender et signal om innovation og udvikling.”
Med jævne mellemrum inviterer Procordia ikke-konkurrerende leverandører af forskellig slags til en ’Innovation Day’. Målet er sammen at finde måder, der kan udvikle og forbedre virksomhedens produkter. At SuperLock bægeret nu bliver brugt til saucer og supper af mærket Felix er et af resultaterne af denne indsats. Procordia beskriver RPC Superfos som en vigtig leverandør af innovativ emballage og som en partner, der understøtter forretningsmæssig udvikling.
“Vi tror på gode relationer mellem os og vores leverandører og vil gerne have vores emballage fremstillet på en ansvarlig måde med hensyn til fødevarer, mennesker og miljø. Med vores brede sortiment af føde- og drikkevarer er det en udfordring at designe emballage, som er praktisk, sikker og miljømæssig forsvarlig,” siger Mårten Rennemark.
Hvorfor SuperLock?
Skruelåget, der er let at åbne og genlukke, og den transparente plast er egenskaber hos SuperLock, som Procordia synes rigtig godt om. Distributørerne er også meget tilfredse med de nye produkter, som de nu kan sætte i køledisken, for de ser godt ud. Yderligere betyder formen på SuperLock, at det er nemt at stable bægrene. Mårten Rennemark understreger, at In-Mould labelling giver et bedre visuelt udtryk på hylderne end glaskrukker med en papiretiket.
For at sikre en problemfri påfyldning i den nye type emballage, har Procordia investeret i fyldeudstyr, der er udviklet af det tyske firma Grunwald; både maskinerne og selve fyldeprocessene lever op til forventningerne.
Alle med til kick-off
Omtrent 100 kontorfunktionærer fra Procordia tog ved lanceringen ud til udvalgte supermarkeder for at skyde kampagnen for de nye supper og saucer i gang. Medarbejderne arrangerede promotion materiale i butikkerne, satte selv varerne på kølehylderne og sikrede en flot facing.
“Denne kick-off event skabte en masse positiv opmærksomhed både i supermarkederne og blandt vores egne ansatte. Og i forhold til salgstal og kundetilfredshed med både indhold og SuperLock bægeret har vi god grund til at være optimistiske,” siger Mårten Rennemark.