Ikea fejrer 50 år i Danmark med hyldest til danskernes hjemmeliv
I anledning af sin 50-års fødselsdag i Danmark lancerer Ikea i dag et helt nyt boligunivers med fotos, videoer og fortællinger fra ægte danske hjem.
Platformen har fået navnet Ikea Home View og er IKEAs hyldest til det autentiske, smukke, virkelige, rodede, uperfekt perfekte liv i Danmark anno 2019, skriver virksomheden i en pressemeddelelse.
Den 13. marts 1969 slog Ikea dørene op for sit første varehus i Danmark.
Dengang blev Ikea-konceptet betragtet som en tiltrængt nyskabelse, der kunne puste nyt liv i danskernes hjem til priser, hvor langt de fleste kunne være med.
Et halvt århundrede senere har Ikea formået at blive en del af danskernes liv på tværs af indtjening, alder, uddannelse og boligstørrelse.
- Lige siden starten i Danmark har vi været stærkt inspireret og drevet af Ikeas klare vision: At skabe en bedre hverdag for de mange mennesker. Vi er nået langt med vores vision, men vi når jo aldrig helt i mål, for vi skal jo også kunne gøre en forskel for nye generationer. Derfor kigger vi hele tiden på, hvad vi kan gøre for at skabe inspiration og være relevante for endnu flere af de mange mennesker, siger Lena Gaarde, country marketing & communication manager, Ikea Denmark.
- Ikea Home View er et inspirationsunivers, der består af danske hjem, som på hver sin måde fortæller, hvordan man kan leve og indrette sig til et godt liv derhjemme. Platformen er et opgør med det perfekte, polerede og iscenesatte boligunivers og hylder i stedet hverdagslivet, som det i virkeligheden er: indbydende, pænt, rodet, hyggeligt, spøjst, men frem for alt personligt, fortæller Lena Gaarde.
Besøg på en husbåd
På Ikea Home View kan man bl.a. komme på besøg hos Sofie, Jonas, Anker og Frode, der bor i en husbåd i Københavns Sydhavn. Eller hos Ida og Mathias, der flyttede fra 40 m2 i byen til 195 m2 nedlagt landbrug i Brønderslev.
Udover at give besøgende et indtryk af hjemmene og indretningen får brugerne også brudstykker af historien om dem, der bor der. På den måde repræsenterer Ikea Home View en mosaik af fortællinger om samtidens danske hjem, der samlet set er en fortælling om dansk kultur og identitet.
- Vi er i fuld gang med at skabe et helt nyt Ikea, der er langt mere digitalt og tilgængeligt. Platformen her er et eksempel på, hvordan vi forsøger at nytænke måden, vi deler inspiration med danskerne på ved at synliggøre ideer og løsninger til indretning fra det virkelige liv. Vi ser Ikea Home View som en del af vores vision om at skabe en bedre hverdag for de mange mennesker og håber, at platformen med tiden kan blive et demokratisk projekt, som alle med interesse for boligindretning har lyst til at gå på opdagelse i eller bidrage til, siger Lena Gaarde.
Planen med Ikea Home View er at udbygge platformen med nye hjem, der matcher de mange forskellige livssituationer og lokale ’accenter’, som danskerne har.
De første 20 boliger er udvalgt af Ikea, mens de næste mange hjem vil blive føjet til på brugernes eget initiativ.