Detailhandel bakker op om tænketank mod madspild
Med grundige analyser skal tænketank kæmpe mod madspild. Coop og Samvirkende Købmænd viser opbakning.
Gamle, gulnede papirer minder om, at det er et gammelt fænomen, man nu forsøger at tage livtag om. Foto: Wikipedia Commons.
Det skriver foodculture.dk onsdag.
Den stiftes på initiativ af forbrugerbevægelsen Stop Spild af Mad, som selv vurderer, at det bliver verdens første tænketank af sin art, og den forventes at kunne starte i 2015.
Det håber i hvert fald John Wagner, direktør i De Samvirkende Købmænd.
- Der er vel ikke noget som kampen mod madspild, der kræver, at man tænker sammen. Hvis man skal gøre noget ved problemerne, er det vigtigt at se på tingene i en sammenhæng og at undgå at pege fingre ad hinanden. Hvis sådan en tænketank kan bidrage med ideer til, hvordan detailhandlen kan medvirke, er det rigtig spændende, siger han til Food Culture.
"Forbrugerne er de værste"
Også Anna Lise Mortensen Grandjean, Ansvarlighedsdirektør i Coop, er positiv.
Vores analyser peger på, at hver anden dansker mener, at supermarkeder og producenter af fødevarer smider mere mad ud end dem selv. Men sådan er det ikke. Det er dig og mig, altså forbrugerne, der smider mest ud. Faktisk fem gange så meget, siger hun
Idéen er at oprette en foreningsbaseret NGO, som ikke skal tjene penge, men som udelukkende skal rejse midler til indsatsen. Tænketanken skal med tal og analyser “kvalificere tankerne og udstikke visioner”, og bag tænketanken skal der være en faglig alliance af folk med interesse for området såsom embedsfolk, politikere, interesseorganisationer, detailhandel og industri.